Gå til innhold
Arkivverket

[#70183] Når 'gode råd' blir dyre, hvordan håndterer man det?


Gjest Wenche Farstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Farstad

HeisannJeg har fått et spørsmål fra en person om hjelp til å finne slekt i USA. Ut i fra de opplysningene jeg fikk har jeg funnet en del bl.a på ancestry.com. Nå har jeg abon. på den siden, så den biten 'koster ingenting' i så måte. Men, så kommer vi til kjernen i spørsmålet mitt; -For å gå videre, er det en del betalingstjenester man må benytte seg av. Synes dere det er feil av meg å ville ha dekket mine utgifter til dette? Eller er det forventet at den som sier ja til å hjelpe noen med slike ting også skal dekke utgifter som oppstår i den forbindelse?Takknemlig for synspunkter fra andre i denne saken. Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg synes det er riktig at du skal få betalt for den biten som gir deg ekstra utgifter. Jeg synes du skal fortelle oppdragsgiver at du må betale for abonnement, hva det koster og spørre om det er OK for vedkommende å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiTakk for svar og synspunkter. Nå var det heller ikke ab.tjenester det dreide seg om, men bl.a dødsattest, kopi av testamente o.l. Da jeg sa det til personen som kontaktet meg, ble det stilt fra den kanten. Så her sitter jeg, med en god del info som de sikkert er interessert i, og som jeg ikke har 'bruk for'... Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hvis det du sitter med, er av den 'betalte' varen, da gikk jo du for langt i ditt arbeid før du avklarte med din 'oppdragsgiver' om de finasielle sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det var en forespørsel fra USA ? Og det ble stille når du påpekte kostnader/arbeid for deg ? Hvor er jeg ikke overrasket ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiDet er info av 'begge deler', og i utgangspunktet fikk jeg beskjed om å finne det som finnes kunne. Så klart, etter 10 dollar her og 10 dollar der, syntes jeg selv det ble vel mye belastninger på mitt visa, og tok kontakt igjen for å avklare hvor mye mer de evt. ville ha. Fikk beskjed om at de skulle snakke om det, og komme tilbake til meg. Der står saken, og derfor var det jeg spurte også hva som er vanlig i slike saker. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiGeir, det var en forespørsel fra Norge, ikke USA.Forespørselen fikk jeg allerede i fjor høst, og fant da det som kunne finnes uten ekstra kostnader. Dette fikk personen oversendt fra meg, med beskjed om at det var mer å finne, men at dette ikke var gratis. Da denne tok kontakt igjen for et par uker siden, både pr. mail og telefon, fikk jeg som skrevet over beskjed om å finne ALT som var å finne.Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Når det er slik som du beskriv i siste melding, så er det jo faktisk dei som bedriv avtalebrudd, og dei som behandlar deg dårleg, dersom dei ikkje vil betala!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ikke send over mer av det du har funnet før du får betaling. De vil sikkert ha det, bare de får tenkt seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Det burde være en selvfølge at en fikk dekket sine kostnader ved å gi slik hjelp. En ting er å ha det som hobby å spore opp saker og ting fra egen maskin, en annen ting er det når det begynner å koste. Det samme prinsippet mener jeg gjelder annet materiell. Selv har jeg betalt andre for å gå i arkiv som er geografisk langt borte fra mitt hjemsted.Pris for kopier og evt arbeid bør selvfølgelig klareres tidlig, og senest i det øyeblikket man begynner å legge ut på andres vegne. Det er mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Helt enig med marit elisebet. Det går ikke an å be om hjelp, og så ikke svare på et spørsmål om de vil betale for opplysninger som du må betale for. Iallfall burde de ha sagt at dessverre, de har ikke råd til slike utgifter. Isteden burde de ha takket hjertelig for det du har funnet ut. Da ville du ha sluppet å legge ut av egne midler for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiDet er greit å høre at det er flere som har samme synspunkt som meg. Jeg kommer ikke til å sende de det jeg har fått fatt i før de tar kontakt med meg igjen. Har både sendt de mailer og ringt, men fra de har ikke tatt kontakt igjen etter siste info der de skulle treffes og snakkes om det dagen etter.Personlig kunne jeg aldri fått meg til å gjøre noe sånt. En ting er de faktisk utgifter man har på noe slikt, en annen ting er den tiden man bruker på å lete.Takker for andres synspunkter på saken. Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.