Gå til innhold
Arkivverket

[#70190] Othelius Olsen f.1886 i Vefsn, til Alstahaug og til Calgary i USA i 1913


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker opplysninger om Othelius Olsen født 22.05.1886 i Vefsn. Han var i Alstahaug i tiden rundt 1912-1913, og reiste i 1913 til Calgary i USA. Ble han gift i Calgary, og hadde han barn der? Alle opplysninger om han er av interesse. Jeg søker etter dette for noen andre. De snakket også om at han kanskje hadde vært i Alsaska. Dette er tatt opp tidligere her:Lenke Olsen&nr=1&antinnlegg=2&startnr=&antall=&spraak=#ankerJeg har ikke tilgang til databaser i Amerika, og håper at noen andre med tilgang kan søke. VIlle ha med noe mer i overskriften, og starter derfor nytt emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det har vel ikke så stor praktisk betydning hvor Othelius var i 1900, men her er han iallefall i Sjøgata i Mosjøen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956Name: Othelius Olsen Arrival Date: Jul 1913 Age: 27 Birth Date: abt 1886 Birth country: Norway Gender: Male Race/Nationality: ScandinavianPort of Arrival: Vancouver, British Columbia, CanadaOthelius er 'sailor' og final destination er Seattle, Wash. Seamens Institute, Seattle, Wash. Ankom Quebec 20 jun 1913 med Emp of Ireland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Canadian Passenger Lists, 1865-1935Name: Othelius Olsen Gender: Male Age: 27 Estimated Birth Year: abt 1886 Date of Arrival: 20 Jun 1913 Vessel: Empress of Ireland Port of Arrival: Quebec Port of Departure: Liverpool, England Roll: T-4798Her står det at han skal til Calgary, Alberta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ikke registrert i WWI registration cards 1916-1918 (USA) med etternavnet Olsen/Olson eller med fornavn Oth*.Ca 98% av alle menn under 46 år ble registrert.Har dere sjekket om Othelius er nevnt i skifter (etter foreldre eller ugifte søsken) etter at han dro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene Hanne Line. Jeg kan ikke svare på om Othelius er nevnt i skifter etter at han dro, og informasjonen og forespørselen om Othelius fikk jeg faktisk i dag da jeg var ute og spiste på kro/motell. Det ble nedskrevet på en lapp det de hadde om han, og det ble fortalt at noen hadde spurt på Digitalarkivet før. Disse innleggene fant jeg jo(se lenke lengre oppe her). Jeg kommer sikkert til å ringe dem som spurte i morgen(det er for sent nå syns jeg). Uansett så skal jeg på biblioteket både torsdag og fredag i denne uka, og der har de blant annet skifter for Vefsn frem 1920. Så får jeg jo håpe at disse ikke er på utlån da. Prøvde forresten å se på Ellis Island hvor en jo ikke trenger brukernavn og passord i første omgang iallefall, men der fant jeg han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I innlegg 4 står det at han ankom Quebec 20 jun 1913, så da finner du ikke han på Ellis Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er det ikke muligheter for å søke etter Othelius i amerikanske folketellinger? Hvordan gjør man det, og hvor lå Qubec og Calgary i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Calgary er en by i provinsen Alberta, vest i Canada, rett nord for staten Washington i USA. Quebec er en by i provinsen Quebec øst i Canada og byer ligg nord-øst for byen Montreal. Øst for Quebec ligger provinsen New Brunswick og i sør ligger statene Maine. Vermont og New York i USA. Har søkt litt på 1920 tellinga i USA på Othelius/Otelius men ingen tilslag, Bare Olsen er nyttesløst å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har fått noen flere opplysninger om Othelius. Dem jeg forsker for har et bilde av han i uniform som forteller at han sannsynligvis var politi i Alaska. Han var gift igjen og hadde 2 eller 3 barn, men de har ikke navn på disse.Da Othelius dro fra Norge var han gift med Hilda Pauline Jacobsdatter som ved datteren Martha Elisabeths dåp i Tjøtta kirke 05.10.1913 var født i 1884. De skal ha hatt 4 barn, og jeg har funnet 3:-Leif Jentoft født 26.04.1910, og døpt 11.09.1910-Olaf Henry født 23.01.1912, og døpt på Tjøtta 02.06.192-Martha Elisabeth født 31.07.1913, og døpt 05.10.1913(hun ble altså født etter at han dro til Amerika). Hun hadde kontakt med sin far til ca da hun var konfirmant. Alle disse barna var født på Tro, og der holdt familien til ved barnas dåp. Othelius var da fisker.Finner ikke Otehlius og kona Hilda som gift på Tjøtta 1905-1910, og heller ikke deres første barn i denne perioden. De kan ha blitt gift i Vefsn, men kirkebøkene for Vefsn etter 1903 er ikke utlagt og er visstnok enda ikke sendt fra prestekontoret til Statsarkivet(jeg har hatt dette oppe tidligere i en annen debatt da jeg prøvde å hjelpe venninne med slekt i Vefsn). Nå har vel ikke dette noen praktisk betydning for opplysninger om Othelius i i Calgary eller Alaska, men jeg tar det med likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Othelius kaller seg Othelius Olsen Mørk da han reiste med skipet Aaro til Calgary, Alta i Alberta, Canada fra Trondheim 7/6-1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Noen muligheter:Tjøtta/ Tjøtta:side 118, 1908 nr. 21: Leif Jentoft, f.15/9 1908side 379, 1910 nr. 6: død 8/7 1910side 307, 1909, nr. 3: viet 2/5 (Aronsen - far Aron Olsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for hjelpen. Barnet som ble født i 1908 og døde i 1910 var sikkert det barnet jeg manglet, og det er nok også 'riktig' Othelius her som ble gift med Hilda Jacobsdatter tidligere. Håper noen som leser dette vet noe mer om Othelius med familie etter at han flyttet til Calgary og til Alaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Får ikke treff i Alaska 1930 men det er 34141 Olsen fra Norge der........Det spørs om han kanskje ble i Alberta ...ikke folketelling tilgjengelig så sent som etter 1913...mens det finnes en telling i 1940 som han burde være i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for at du årøver å hjelpe Hans, men er det ikke mulig å søke i folketellingene etter en med fornavnet Othelius? Det kan det da ikke være mange som heter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.