Gå til innhold
Arkivverket

[#70193] Ellen Marie Olsdtr fødsel ca 1751-60 på Haugland Lurøy g. m. Mogens Tollefsen


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heiher på venstre side under Føde 4 står det noe om Ingebor Eliasdtr [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16850&idx_id=16850&uid=ny&idx_side=-4>LenkeEr det noen som klarer å tolke dette og eventuelt finne ut om dette er omtale av den eneste datteren Ellen Marie Olsdtr som var gift med Mogens Tollefsen bosatt på Våge i Rødøy. Se Benkestokk s. 261 og 311 om Mogens og Ellen.Siden de publik absolveret er det vel årsaken til at W. Brandt ikke har noe om hennes foreldre.Har selv en mistanke om at Ellen Marie Olsdtr er datter av Ole Johnsen og Inger Eliasdtr som ca 1758/60 befant seg på Haugland i Lurøy.Finnes her i 1801 ft. LenkeElen Marie døde 1810 53 år gamel LenkeTrolig er det val Ingeborg som blir gift her i 1775 med Anders Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Tolker teksten omtrent slik: 'Same Dag publ: absolveret Pedr Olsen af Vefsen for begangne Lejermaal med Pigen Inbore Eliasdatter'Siden Elen Marie het Olsdatter til etternavn, så er det vel neppe hennes herkomst det her er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det iallefall en Elen Olsdatter med Ole Jonsen i Haugland som far som ble døpt i 1758 i Lurøy:LenkeSkal se om jeg finner det igjen i scannet kirkebok. Ellers hadde jeg funnet det samme som deg Odd Villy, men da jeg trykte send første gang dukket ditt svar opp hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSer at hun hadde 2 sønner med 2 forskjelige. Lenkehar fra en plass en teori om at hun og en Ole Johnsen er foreldre til Elen Marie Olsdtr.Man kan jo lure på hvor lenge de to sønnene levde. De er jo noen som har 176? skatten tilgjengelig, står de der?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner Elen Olsdatter døpt 20.p.trinit. 1758 i Lurøy, og var var Ole Joensen Haugland. Siden hun skulle hete Ellen Marie kan du iallefall sannsynligvis utelukke henne.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Steinar.Jeg har folketellinga 1769 for Lurøy og Træna avfotografert på min pc.Har nettopp begynt å registrere tellingen i et tekstbehandlingsprogram.På gården Haugland finner jeg ingen Ole Joensen registrert der.Har tatt en kjapt gjennomgang av det avfotograferte materialet, det eneste Ole Joensen jeg kan finne som kan passe er på Lia, en inderst Ole Joensen, 47 år gift med Anne Anstensd. 55 år gammel. Dette paret har ingen registrerte barn hos seg.Det er sikkert flere Ole Jonsen registret som kan passe i denne tellingen, men som sagt har jeg bare gått igjennom det avfotograferte matrialet kjapt og kan ha oversett noe.I Svein Edvardsens innrulleringsmanntall for Helgeland finnes 3 personer kalt Ole Joensen, en på Hjart 24 år(kan utelukkes), den nevnte på Lia prestegård og en på Hestmonna 21 år(kan utelukkes).MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihadde både han fra Hjart og han fra Hestmonna fra før og hadde i likhet med deg funnet at de ikke var aktuelle.Et alternativ hvis Ellen er født ca 1751 som B. boken s. 261 sier, kan være den Ole Johnsen som ble gift 1754 med Karen Andrea Olsdtr Parelius, og druknet vinteren året etter skifte 30/10-1755. deres eneste kjente datter Olava døde 1759 bare 4 år gammel. Se Benkestokkboken om hanMen hva med Ingeborg Eliasdtr er hun mor til Ellen M. eller er det bare tilfeldig at hun er på Våge i 1801 som enke. Har mistanke at hun ikke er fra Rødøy, kanskje fra Rana der Elias er mer vanlig navn.Ser på DIS at det er bra dekning av Tingbøker som dekker Rødøy. Men om de er skannet er vel noe annet. Å finne en som har opplysninger om perioden fra 1751 til 1758 er vel ikke så lett. Men så er da spørsmåler ble dette registreret andre plasser en i kirkeboken, hvis det er en uekte fødsel.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til Steinar (9): Det første og andre leiemålet til Ingeborg Eliasdatter er ikke omtalt i tingboken, hvilket vel betyr at hun har 'sonet' direkte med sakefallsberettiget. Men efter tredje leiemål ble det tatt ut straffesak mot henne i 1770. Dom: 6 Rd i bot, 8 dager på vann og brød og 6 år i Trondheim Tugthus.Mons Tollefsens hustru var neppe fra distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiså litt nøyere på døpte databasen og klipte ut det jeg fant redigert for å få lettere oversikt. Der fant jeg tre leiermål på Ingeborg. Det betyr at hun ikke fikk barn før 1760 for da vil jo det i 1768 vært det fjerde leiermålet.her er barna1760 Andreas Pedersen 2 (uekte) Meenig var i Svinvær?? Peder Olsen Vefsn og Ingebor Eliasdtr1764 Abelone Andersdtr 2 (uekte) Drengen Anders Joensøn og Tøsen Ingborr Eliasdtr, begge tiente i Yttr-Qvarøe1768 Elias Olsen 2 (uekte) Ole Iversen og Ingebaar Eliasdtr Tienende, begge var i SælværDette betyr at Ingeborg ikke er mor til Ellen M. og det betyr at jeg nok må ut av Nordland som du antyder. Det betyr at Ole Johnsen og faller bort.Trolig er vel Bergen et sted å lete siden Mogens bodde der også i perioder. Det er ikke noen Elen M Olsdtr i Lofotskiftene eller i Salten skiften som ser ut til å passe.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.