Gå til innhold
Arkivverket

[#70197] Ekteparets foreldre


Gjest Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Johnny Sommer

John Olsen født ca 1781 Rakkestad,og Christine Svendsdatter født ca 1785 Rakkestad.Vielse ca 1806 Rakkestad.Ders første barn Anders Johnsen født 14 10 1807.Takknemlig for hjelp! Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Her er dåpen til Anders 14. okt. 1807 som 'uægte' - nr. 8:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 5 (1784-1814), 'Uægte' fødte og døpte 1807-1809, side 394-395. Permanent sidelenke: LenkeSå vi må vel lete etter event. vielse og spor etter foreldre f.eks. i 1808.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig dette er John Olsen du søker opplysning om? LenkeForeldres navn på tjenestegutt og jente er ikke så enkelt å finne.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Faren, John Olsen, er vel ant. han som vi finner som (allerede) 'Gevorben Soldat' på Håby (nabogård til Tolfsby hvor han er i 1807) i FT 1801:LenkeMen å finne foreldrene krever vel leting i kirkebøker. Forhåpentligvis - men ikke sikkert - er de fra Rakkestad.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Siden det bare finnes en Christine Svendsdatter i passende alder ved FT-1801 Rakkestad, så kan vel denne piken døpt 6 Mai 1787 med foreldre Svend Svendsen og Anna Christophersdatter, være et brukbart alternativ: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her bor i så fall ekteparet med sønn John Olsen i passe alder? Innlegg 8 LenkeSå spørs det om paret John og Christine giftet seg etter sønnen Anders ble født ?Opplysningen på fam.s er vel ikke til å stole på med hensyn til vielsesår, siden sønnen er ført som uægte ved dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Finner hverken vielse eller flere barn til John Olsen og Christine Svendsdatter, så jeg har mine tvil om at de ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer likevel på om paret fikk flere barn? LenkeSamme litt usikre kilde , Fam.s. men det skulle være mulig å sjekke denne barnefødsel, om det dreier seg om samme ektepar?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Antar at dette er Christines dåp i Degernes, 6. mai 1807 - nr. 33:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 5 (1784-1814), Fødte og døpte 1787, side 34-35. Permanent sidelenke: LenkeForeldrene er husmannsfolk på østre Bjørnestad. Plassen kalles ant. Tarmen.A propos Christine og John: finner ikke noen passende vielse i Rakkestad. Er kanskje John fra en nabobygd, og de har giftet seg der? På denne tiden var det ganske streng straff for 'leiermål', men kunne slippes om foreldrene giftet seg med hverandre.Enig med Gunn ang. FS. Info. på FS, som vel også er utg.pkt. for Karl Johnnys spm., ser ut til å inneholde div. 'antagelser'. (Og ant. om vielse mer enn ett år før første barn stemmer dårlig med vanlig 'praksis' på den tiden. 1. svangerskap blant bønder og husm.folk var nok vanligvis ganske 'kortvarige'.)EGILEgil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Gunns Aremark-funn er verdt å følge opp.Aremark er jo nabobygd til Degernes og rel. nær også til Tolfsby (og Håby) hvor vi finner John som soldat.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er i alle fall dåpen til den Kari f. 1808 i Aremark. Se 2. s nr. 11 her: LenkeOm det er rett par, så kan jo vielse ha vært i Aremark? Skal se om jeg finner flere barn av paret ved foreldresøk.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg noe merkelig? Lenke Her bor sannelig paret John Olsen og Krisi Svendsdatter med to barn født før 1801 , dette ser for meg ut til å ha fått flere barn i Aremark. De er ført som ugifte , så det forklarer jo saken med den Uægte Anders . det ser ut til at familien har flyttet en del . Så sønnen Anders er født i Rakkestad.Får kikke bedre på dette i morgen :-)God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser nå at det er barna det står ei gift på ? Merkelig? Foreldrene er ført som begge i 1. ekteskap?? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, god morgen! Ser vel litt klarere nå i dagslys at det her må dreie seg om et annet par i Aremark.Da det uægte barn Anders be døpt, står det om jeg tolker rett at det var begges første leiemål. Det betyr at de ikke hadde barn fra før. Paret i Arenmark har en rekke barn både før og etter 1801 i følge FAM. S. Jeg ser også at dette paret er eldre enn de to med nesten samme navn i Rakkestad 1801.Vet ikke om det finnes kilder som kan klargjøre dette i Rakkestad. Kan det være mulig å følger Christine Svendsdatter som er tjenestejente på 14 år i 1801 gjennom kirkebøker? Konfirmasjon, om hun gifter seg etter sønnen Anders fødsel?Det må vel bli en nøye gransking av kilder i Rakkestad.Kan det væære bygdebøker som forteller noe om Christine Svendsdatters liv ?Så tidlige utflytterlister finner vi vel ikke i kirkebøkene,er jeg redd.Hva med lokale slektshistorielag? Kan hende de har tilgang til kilder?Skal lete litt bedre i dag, kan hende det dukker opp en løsning her :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er da muligens gården hvor Anders bor ved konfirmasjonen som Hilde har funnet? LenkePå far John Olsen synes jeg det står Tolsbyeeiet?Leter fortsatt etter spor :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg konfirmasjonen til Christine Svendsdatter i 1803, se nr. 33 høyre side piger. Hun er 17 år , og nok samme som er født i Rakkestad 1787. LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn denne vielsen her, som vel kan sjekkes i kirkebøker ? Aremark Christine Svendsdatter , far Svend Svendsen ( fødselsår stemmer ikke helt, men her finnes tydlig flere unøyaktigheter?? LenkeSkal se om jeg kan finne spor i den vielsen.Mvh, Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, her fant jeg den vielsen i Aremark:Se nr. 21. LenkeVet jo ikke om dette er en helt annen Christine Svendsdatter, for det finnes tydeligvis flere damer med samme navn, i området.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at det står en bemerkning lengt til høyre ved vielsen . ( Forovede døde?) vet ikke om hun da kan ha vært forlovet tidligere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hun var tydeligvis enke, og anmerkningen i kirkeboka sier at det var hennes foreldre som var døde.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.