Gå til innhold
Arkivverket

[#70197] Ekteparets foreldre


Gjest Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

19; Tolv(f)sbyeiet stemmer, ved fødsel til Anders i innl 3 ser vi at John Olsen bor der.21; Konfirmant Christine bor Harlem, samme gård som ved Anders dåp i innl 317 år i 1803, er født ca 1786, legger inn et mulig blindskudd.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra til Hilde og Else, ser at det nok skal være hennes foreldre som er nevnt døde?Kan det være mulig å finne opplysninger i skifter, mon tro?Fant nok en Kristine Svendsdatter som gifter seg i denne kilden: LenkeLitt mye å få undersøkt her ;-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glemte å si at ekteskap står som nr. 21. Hun er ført på Krosby?Muligens et helt nytt vildspor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar du sjekket lensmannens protokoller og justisprotokollen. Lensmannen fikk jo beskjed om noen var født utenfor ekteskap, soknet ville vite hvem som skulle betale for barnets oppvekst da som nå.ser at Rakkestad har bygdebok ifølge DIS Lenke det var lite justisprotokoller ser jeg på samme side.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den vielsen stemte i alle fall: LenkeSkal se hva kirkeboka sier om denne vielse, kan hende det sår flere opplysninger om gårdsnavn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, Anders Johnsen bor fortsatt på Mellom Harlem ved vielsen i 1841, se nede på v. side i kirkeboka her: LenkeFar navn er rett i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her bor Anders Johnsen med hustru og barn i Rakkestsd i 1865: LenkeHåper at bygedbøker har noen opplysninger om denne slekta.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei til dere alle!Gikk akkurat inn på outlook,og fikk se listen på inlegg omkring nevnte ektepar.Du verden for en respons.Takk for all hjelp.Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her døpes Anders Johnsen sønn Johannes . se dåp 74: LenkeTenkte jeg muligens kunne finner spor ved faddere i barndåpene? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei igjen!Håper jeg ikke - igjen - har oversett andres innlegg med dette forslaget:I 1777 finner vi en Joen Olsen døpt fra Sveen - en Degernes-gård som kunne passe bra rent geografisk.Høyre side i KB-oppslaget, døpt 20 s. e. Tr.:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 3 (1752-1777), Fødte og døpte 1777, side 82. Permanent sidelenke: LenkeForeldre Ole Jonsen og Randi Olsd.Sjekker litt mer om dette kan være soldaten John Olsen ...Ang. bygdebøker osv. for Rakkestad: Det er gode bygdehistorier for R., men lite gårdshist. bortsett fra noen 'storgårds-slekter' omtalt i 1914-boken om R. Selvsagt er det utgitt div. slektsbøker, men litt tilfeldig hva vi finner der om husmanns-folk.Lensmannsprotokoller o.l. nevnt i et tidligere innl. er interessant. Før 1812 var det jo straffbart å få barn utenom ektesk. (Har også 'egoistisk' interesse av å sjekke slike kilder. Har også en x-tipp-oldemor med oppgitt far fra samme Tolfsby-gård, født omtrent på denne tiden.)mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel gården med den interessante kandidatens mulige faddere ved dåpen: LenkeHer er en Nils og en Siri som kan passe med faddernavn.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Og da finner vi kanskje Johns foreldre som husmannsfolk på den gården Gunn hadde peker til i innl. 4:LenkeMen sønnen John tror jeg ikke er tjenestegutt på samme gård, men på Håby (23 år gml.) som jeg har vist til tidl. (innl. 6).Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Sjekk av konfirmantlister:De 2 John Olsen, 23 år på Haaby i 1801 og 19 år på Heen i 1801 finner vi:konf. 1793 fra Tolfsby-plass, 16 år ogkonf. 1798 fra Heenspl., 16 år.Det er vel mest sanns. at det er den eldste som er barnefaren.Men den yngste KAN kanskje være en bror med samme navn (ikke helt uvanlig at brødre hadde samme navn) ... ? Ved konf. har han adresse Heens-pl. Og der bor i 1801 Randi og Ole som vel må være den eldste Johns foreldre.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk IGI Fam.s. fant jeg følgende barn av paret Ole Johnsen og Randi Olsdatter døpt i Rakkestad.legger lenke til datter Berte døpt her: Lenke datter Johanne døpt 3. jun. 1787 RakkestadElse dpt 3. jun 1779 Rakkkestad.Ziri ( Siri?) dpt 10 jan 1790 RakkestadDet var de jeg fant i farten her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

John Olsen, barnefaren etterlyst i (1) - og som jeg mener er den J. O., 23 år gml. som i 1801 er på Haaby, født 1777 på Sveen, konf. 1793 fra Tolfsby-pl. -finnes vel viet i Rakkestad 29. mars 1817, 40 år gml. ungkar - vielse 16:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 6 (1814-1824), Ekteviede 1817, side 418-419. Permanent sidelenke: LenkeHan er nå kommet til Bjørnstad (må vel være Bjørnstad i samme R.-grend som Tolfsby og Håby) og gifter seg med en pike fra Håby. Med forlover fra Tolfsby! Denne forloveren fra Tolfsby er forøvrig far til min farmors mormors antatte utenomektesk. far.Konklusjon: Christine og John i (1) ble ikke gift med hverandre.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Gunn.Artig å følge debatten!Kommentar til inlegg 31 og 32.Anders Johnsen,var første gang gift med Ellen Thorsdatter født 10 12 1805.Hun døde 13 03 1841.Hennes foreldre,var Thor Brynilsen f:ca 1779,og Kari Iversdatter f:ca 1783,begge rakkestad.Mvh Karl Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei igjen!Gunn har vel ikke vist dette ekteskapet til Christine Svendsdatter? 1. okt. 1825 i Rakkestad, nr. 21:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 7 (1825-1841), Ekteviede 1825, side 167. Permanent sidelenke: LenkeChrstine er kommet til 'min' del av Rakkestad - den nordligste - til Thue-plass. Gifter seg med enkemannen Anders Thorstensen på 62 år. Hun er fremdeles 'Pige'.Dette er vel ganske sikkert den samme Christine Svendsdatter som vi har funnet tidligere, født på Tarmen i Degernes.Her også en forb. til min egen slekt: En av forloverne er Ole Olsen Rustadødegaard. Han ble senere, som enkemann, gift med min farmors mormor. (Og hun var f. utenfor ektesk. med angitt far fra Tolfsby.)Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Artig å lese dine informasjoner, Egil!Jeg reiser bort noen dage, så det blir ikke tid til flere søk fra min side her nå.Ha en fin dag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Ang. (44):Info om Elen Thorsdatters foreldre på FS må være 'unøyaktige' ...Det er vel foreldrene som finnes her i FT 1801:LenkeVed datteren Sidsels dåp 26. nov. 1797 bor de på Gjølstad-plass.Pirkete: Elen er døpt, ikke født, 10.12.1805. Og hvis alder i FT 1801 stemmer (men antagelig ikke...) er moren 48 år når Elen blir født....Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.