Gå til innhold
Arkivverket

[#70199] Ibsen på Kongsberg


Gjest Sigrid Ellen Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Er det noen som har opplysninger vedr.Ibsenslekt på Kongsberg fra rundt 16-1700 tallet og hvor de event.kom ifra? Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, du finner Ibsen også i Sigdal (ikke altfor langt fra Kongsberg..), Ib Clausen og sønnen Claus Ibsen (som søsteren til min tipp,tipp Gullik giftet seg med i 1824) på Bye i 1801. Hvor opprinnelig kom fra, vet jeg ikke, men faren til Ib skal være født i Sigdal rundt 1734,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei! Tusen hjertlig takk til dere alle tre! Beklager at det tok litt tid, men PCn gikk til streik i går. Det jeg er ute etter er om det er noen som har forsket på denne slekten videre bakover fra Andreas Ibsen (som var proviant og materialforvalter på 1680 tallet) Og vet noen med sikkerhet om Anne Ibsen som var gift med Andreas Wølner var hans datter. En Jacob Ibsen(Jebsen) som overtok stillingen som proviant og materialforvalter etter Andreas Ibsen er visstnok Annes bror. Han ble tiltalt for bedrageri, men visstnok løslatt med hjelp fra Andreas Wølner m.fl. Jeg skulle gjerne visst mer om Jacobs skjebne og hvordan historien endte.Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei igjen! Må rette opp en feil!! Anne Ibsen var selvfølgelig Andreas Wølners mor, IKKE HANS KONE! mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Kan ikke svare deg på om den Andreas Ibsen du nevner i (5) er far til Anne Ibsen, gift med pukkforvalter Christian Christophersen Wølner. Men det jeg kan si med sikkerhet er at Anne Ibsen hadde ei søster som het Anne Andersdatter Ibsen, skifte etter henne 12. mai 1752 i Kongsberg. Dermed skulle vel Anne Ibsen sitt patronym også bli Andersdatter som fort kan bli til Andreasdatter. Den avdøde Anne Andersdatter Ibsen var gift med holzførster Peter Clausen.Skiftet finner du her: LenkeAnne Ibsen g.m. Christian Christophersen Wølner får i hvertfall 6 barn med han: 1. Hans Daniel, døpt 9. april 1703. 2. Niels, døpt 12. juki 1704. 3. Peer, døpt 26. februar 1707. 4. Anna Cathrina, døpt 18. juli 1708. 5. Andreas, døpt 16. juni 1710. 6. Maren, døpt 26. oktober 1715.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Remi! Tusen takk for innlegget ditt! Jeg har også sett dette skiftet,men har ikke slått meg helt til ro med at Andreas(Anders) Ibsen er far til begge disse to Annene. Synes det er rart at han døper to døtre med samme navn. Men, kunne det være vanlig på den tiden? Vet du om Andreas(Anders) Ibsen var fra Kongsberg? mvh S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det kan være flere årsaker til at Andreas (Anders) fikk to døtre ved navn Anne som begge vokste opp. De to vanligste er:1. Begge bestemødrene het Anne og da burde de begge bli oppkalt, ergo 2 døtre med samme anvn.2. Andreas (Anders) sin første hustru het Anne. De fikk ei datter som de døpte Anne. Hustruen dør og Andreas gifter seg for 2. gang, første barn i hans 2. ekteskap er ei datter og blir oppkalt etter 1. hustru.Jeg vet ikke om noen av disse to stemmer i dette tilfelle. Men generelt sett så har jeg sett flere tilfeller av lignenede.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Remi! Du har nok rett i at en av disse to alternativene er grunnen. I skiftet står det søster og ikke halvsøster, så da kan vi vel kanskje gå ut i fra at begge bestemødrene het Anne. Da har jeg kommet et stykke videre, men så er det det store spørsmålet: Andreas(Anders) Ibsens fødested... Kan han ha kommet til Norge fra Danmark? Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Har nettopp sett at en borger av Christiania, Anders Ibsen, fikk tillatelse fra København den 15.10.1669 til å levere levnedsmidler til sølvverket på like fot med en Anders Boyesen, som tidligere hadde fått samme tillatelse. Disse var dermed kanskje de eneste. Man kan kanskje forestille seg at det var samme Anders Ibsen, eller en annen fra samme familie, som senere fikk stillingen som material- og proviantforvalter ved sølvverket. Kilde: Privatarkiv nr. 171 (Morten Thrane Brünnich), foliant nr. 12, fol. 83a. Se også fol. 80b. (Riksarkivet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Hei Stig! Tusen hjerlig takk skal du!! Dette var spennende!Jeg spør sikkert veldig dumt,men den som ikke spør blir heller ikke klokere. Er dette du har sett søkbart på nettet? Jeg var inne på nettsidene til Riksarkivet, men det gikk ikke så bra. Må jeg reise til Riksarkivet for å se dette på microfilm eller er det mulig og bestille kopier av selve dokumentene. Mvh. S.Ellen Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Nei, det finnes ikke på film eller nett. Jeg vet ikke om RA tilbyr kopier av dokumenter, men referansen jeg ga bør være nok til at de kan finne det raskt. En annen sak er at jeg tror ikke du får så mye mer ut av det. Det er nok en avskrift av noe annet, og nokså kortfattet. Skriften er gotisk, og litt liten. Det sto forresten en referanse til, i margen, men om den har noen relevans idag, vet ikke jeg. Brünnich har nok skrevet dette rundt år 1800, hvis det da ikke er noe andre har lagt til senere. Det sto: Norske Reg. XI fol. 897, som trolig er en referanse til et saksdokument. Er dette en referanse til 'Norske Registre', kan det være at dokumentet kan finnes, kanskje også på film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

Tusen hjertlig takk for raskt svar Stig!! Jeg er imponert over dere i forumet, og deres velvillighet ovenfor oss nybegynnere. Mvh.S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.