Gå til innhold
Arkivverket

[#70200] Hjelp til tekst - Høyesterettsdom fra 1819


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er mitt eget forslag til tolkning:7. Langberg: Skjønt det vel var mest polittisk(?) at dømme Tiltalte skyldig og dernæst at indstille ham til Benaadning, saa kan dog Retten ikke gjøre dette sidste uden en Slags I.............. Jeg er altsaa enig med Omsen, men troer dog at man bør bruge Udtrykket i 1-17-7 samt at Tiltalte bør betale Aktionens Omkostninger.Kommentar: Teksten er altså fra en votering i Høyesterett. Sistevoterende Langberg tar utgangspunkt i argumentene fra de øvrige, og det er snakk om hvorvidt en drapsmann var tilregnelig eller utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Ordet jeg har satt spørsmålstegn bak, tolker jeg altså som 'polittisk' - men det virker litt malplassert i sammenhengen. Det kan imidlertid kanskje likevel ha en logisk funksjon, dersom 'politisk' her kan tolkes i retning av 'pragmatisk'.Det lange ordet som begynner med stor I lengre nede i teksten, har jeg store problemer med å få noe ut av. Jeg ser at det er en -s- midtveis i ordet, og en -g- eller -q- like etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger inn et tekstspørsmål til - fra samme dokument.Jeg har selv følgende transkribsjons-forslag, men mangler et ord (parentesen):4. Collett: Enig med Omsen, og fornemmer at det er (....) vanskeligt for en Læge at bedømme en Sandsernes Sindsforfatning der har dillucida intervalla.Og her er bildet av originalen:

bilete7140.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er for så vidt også litt usikker på det ordet jeg har fortolket som 'Sandsernes'. Det som synes åpenbart, er at jeg i hvert fall har tatt med for mange bokstaver - og at det muligens heller står Sansen(e)s (noe som jo i så fall representerer en litt for 'moderne' ortografi i en tekst fra 1819...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

...Omsen, og formener at det er hvel vanskeligt for en Læge at bedømme en Persons Sindsforset, der har ....osv.Tror jeg.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk til Ivar og Else for felles oppklaringsforsøk. Denne referenten har vært svært slurvete - særlig med de 'minste' bokstavene (og innimellom er også skillet mellom enkeltord uskarpt). Ut fra meningsinnholdet er jeg likevel tilbøyelig til å være enig i deres tolkningsforslag. Hele avsnittet lyder da som følger (og den som står bak utsagnet er nok verkseier og høyesterettsassessor Peter Collett):Enig med Omsen, og forme(e)ner at det er hvel vanskeligt for en Læge at bedømme en Persons Sindsforforset, der har dillucida intervalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg får 'tygge' litt på det, selv om jeg nok er tilbøyelig til å være enig. Else (9) har vel tolket den mulige g-'krøllen' som et komma.Etter hvert har jeg lest relativt mange sider med den samme skriften - og registrert flere tilfeller av ord som slutter på -ning/-ing, der referenten tydeligvis har 'rasjonert' litt med antallet bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilert Bjørkvik

Jeg er tilbøyelig til å mene at det står 'heel vanskeligt'. Da vil 'heel' ha betydning i retning av 'ganske' eller 'heller'. Jeg synes altså at det er 'heel vanskeligt' å lese andre bokstav som v. EB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for innspillet. Din tolkning kan selvsagt ikke utelukkes. I hvert fall er den i forhold til det ortografiske mer logisk enn 'hvel' (som er en stavemåte jeg ellers ikke har støtt på i dette og tilknyttede dokumenter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.