Gå til innhold
Arkivverket

[#70201] Tyding av kirkebok for Gausdal


Gjest Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Werner Pedersen

Noen som kan hjelpe meg å bekrefte hva jeg mener der står skrevet. Lenke Øverste innførsel gjelder trolovet 25.juni 1759 Gunder(?) Olsen, Mælum og Mari Olsdatter, ?. Copulerede 22.0kt. s.å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ja, jeg kan også se at det finnes en gård ved navn Nordgaarden i Gausdal, men det står ikke 'Nordgaarden' i innførselen i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det står Melgården. Det er et annet navn på Melgården Kråbøl.I 'Kraabølboka' ('En liden Optegnelse paa Slægtregisteret paa en dee Gaarder her i Gusdal optegnet av mig Hans Kraabøl i Gusdal 1820') på s. 126 står det under Melgaarden Kraabøls Slægtregister nevnt Ole Engebretsen Melgaarden, som med sin kone Eli hadde 4 døtre: Sophi Melgaarden, Mari Mælum i Ødegaardene, Rønog Rud og Marit Olsdtr. Melgaarden, gift med John Gulbrandsen Rud i Bødalen. John var f. 1742, skriver Kraabøl.Ole Engebretsen Melgaarden var sønn av Engebret Melgaarden og Sophi Føxen, og de hadde 2 sønner og 3 døtre: Ole Melgaarden, Erik Melgaarden Skindfeldmager, Kari Brendum, Marit Mekalløkken og Helge Berg.Nærmere vet ikke Kraabøl om folket på Melgaarden, og han har heller ingen flere opplysninger under Føxen (Fyksen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Takk for innspillene. Jeg skjønner ikke Berg-Hansens lenk til Ft. 1801, Gausdal prestegård? Kan den Ole Engebretsen, Melgården, som Bjørndal nevner ha noe med mannen jeg søker? Enig i at det må stå Melgaarden, men er dere enig at mannen heter Gunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, han heter Gunder. Ole Engebretsen Melgården er Mari Olsdtr. Melgårdens far. Trolig ble hun og Gunder boende på Mælum, siden Kraabøl nevner at Mari Mælum var en av Ole Engebretsen Melgårdens døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.