Gå til innhold
Arkivverket

[#70202] Juridiske uttrykk på latin i en høyesterettsdom fra 1819


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en høyesterettsdom fra 1819 (som jeg har et par tekstspørsmål til her: Lenke) anvendes et par juridiske uttrykk på latin, som jeg gjerne mottar kommentarer til.De dukker opp i voteringen omkring skyldspørsmål/straffeutmåling i en drapssak. Problemstillingen går på om gjerningsmannen var sinnsforvirret eller ikke. En av høyesterettsdommerne som mener at han var det, kritiserer distriktslegens konklusjon som munner ut i at drapsmannen var ved sine fulle fem. Juristen hevder at tiltalte under legeundersøkelsen kan ha vært i en tilstand av 'lucidum intervallum'. Jeg forstår da dette slik at tiltalte, som har vært sinnsforvirret i flere år, i forbindelse med undersøkelsen har hatt et 'lyst øyeblikk' - og at legen dermed har konkludert med at han har hatt 'Forstandens fulde Brug'.En annen av dommerne, som støtter en frifinnelse p.g.a. sinnsforvirring, bruker et litt annet - men beslektet uttrykk. Han hevder at det er 'vanskeligt for en Læge at bedømme en Sandsernes Sindsforfatning der har 'dillucida intervalla' '.Dersom vi oversetter 'lucidum intervallum' med noe i retning av 'lyst øyeblikk' (i entall), kan da 'dillucida intervalla' bety det motsatte: 'mørke øyeblikk' (i flertall)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Du må være på ret spor.Ifølge en klinisk ordbog betyder Lucida intervalla: 'lyse øjeblikke', kortvarige klarhedsperioder under psykoser.Men jeg ville nok kalde det et medicinsk udtryk. : )Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for oppslaget, Berit!Jo, det er nok i utgangspunktet et medisinsk uttrykk - men i denne saken er det jurister som anvender det, for å frifinne en morder. Og en av juristene sier også like ut at dette er noe distriktslegen ikke har rede på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.