Gå til innhold
Arkivverket

[#70204] Rønnoug Pedersdatter på Bundeli i Hurdal i 1711 – het mannen David?


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

I skoskatten for Eidsvoll finner jeg enken Ronnoug Pedersdatter med barna, Guldbrand, Anders, Peder og Anne.Jeg har en ane i Eidsvoll ved navn Anne Davidsdatter. (Hun var først gift med Iver Jørgensen på Østre Smedstad, deretter med Amund Gulbrandsen, også Østre Smedstad.) I skifte etter Ann Davidsdatter 1766, blir det opplyst at hun var søster til Anders Bundeli.Er det noen som har opplysninger om denne familien på Bundeli i Hurdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

David Pedersen død 1710, skifte 11/9-1710, bruker på Bundli 1702-10 var gift med Rønnaug Pedersdatter fra Dorr i Eidsvoll. Barn: Gulbrand, Anders, Per, Anne g.m. Amund Gulbrandsen , Smestad. Far til David het forøvrig Peder Gulbrandsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennseter

Var Rønnoug Pedersdatter gift flere ganger, og i tilfelle med hvem? Er det kjent hvem som var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har nå rukket å komme meg på Riksarkivet og slo opp på Bundeli i bygdebok for Hurdal.Etter Davids død giftet Rønnoug seg med Østen Jonsen, Ømark, som over tok bruket etter David, og var br. 1712—57. Barn: Jon, Marte (g. m. Anders Andersen Brennsmork), Marie (g. m. Jon Davidsen Knai), Barbro (g. m. Haken Larsen Ømark), Anne (g. m. Ulrik Olsen Ljødal).Rønnoug var fra Dorr i Eidsvoll. Her er en Per (eller Peder) Olsen, men hun er ikke nevnt blandt barna i byygdebok for Eidsvoll. Jeg tenkte å se om det var et skifte etter Per/Peder på Dorr, men akkurat den skuffen var fjernet fra lesesalen, så det får jeg undersøke på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Tage Andresen

Hei Kari.Har akkurat kommet over at jeg også har en ane i Anne Davidsdatter. Men ifølge Eidsvoll bygdebok s.256 bind 2 under Østre Smestad var vel hun 1. gang gift med Jørgen Iversen f.1692-1742. Iver Jørgensen f.ca 1730-1814 g.m Aase Halvorsdatter var sønnen og er mine 4.Tippoldeforeldre.Hvis du har fått sjekket skifte etter Peder Olsen på Dorr som trolig er faren hadde jeg blitt glad for å fått vite resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei Tage.Jeg er etterkommer etter Jørgen Iversen.Peder Olsen 'Negarn' Dorr (bruker 1665- 1717) var ikke Rønnougs far. Hans barn het Lars, Marte og Goroe.Det var skifte etter David Pedersen 11.09.1710. Tilstede: avdødes bror Ole Stensby, enkens halvbror Ole Pedersen Dohr og enkens søsters mann Anders Olsen Docken (bruker av Negarn 1694-1721). Ole Pedersen var bruker på 'Okarn' Dorr i tiden 1690-1717.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.