Gå til innhold
Arkivverket

[#70207] Anders Halvorsen - 'en luring?'


Gjest Jon Kjell Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Kjell Andersen

Familien flyttet fra Xiania før 1858. Til Kraakstad og videre til Frogn før 1864. Tilbake til Xiania 1869. Han arbeidet i 1870 på anlegget Drammensbanen. Familien støttet av fattigvesenet. Sønn gifter seg 1891 og da står Anders som utvandret til Amerika. Hvor leter jeg nå da jeg ikke finner ham blant emigrantene? Takknemlig for tips. Med hilsen Jon Kjell Andersen. Kongsvinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Du bør hoste opp fødselsdata på denne Anders Halvorsen så en har et fast holdepunkt å lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hvis det er anders Halvorsen i innlegg 2, ser det ut for at han er født 30/8 1829, og døpes 13/9 s.å. i Vang/Furnes. Han giftet seg 28/5 1855 i G.Aker ( samme dag som de døpte sitt andre barn ) Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kjenner til Anders Halvorsen fra , Haavieie som dro til Kristiania 26/2-1848. Gifte 1855 Gamle Aker finnes ikk scannet så hvor er han gift 28/5-1855, ikke V, aker heller. Bare for sikker identifikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her døpes datter av samme par i 1855 i Aker . Også her ser det ut til at fars fornavn ble skrevet Andreas?Anette Hansine Olivia f. 21 feb. , se dåp 202, v.s. i boka: LenkeForeldre bor i Agersbakke. Fars yrke er ført Musketeer? som ved vielsen.( om jeg ikke leser feil) :-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eldste datter Gunda fra folketellingen er vel denne jenta som døpes i Domkirken i følge denne kilde? LenkeHer er fars fornavn skrevet Anders, og jeg skal se om jeg finner denne dåp i kirkeboka.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg den første datter, Gunda Josefine døpt i Oslo Domkirke , uægte barn av pige Anne Marie Olsdatter og Anders Halvorsen ( skrevet slik)se dåp 162 her i kirkeboka: LenkeFor meg ser det ut til at Hans Myhre har funnet rette opplysninger her før!Har ikke funnet noe til nå om emigrasjon til nå, men det rekker jeg ikke lete etter i dag.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Kjell Andersen

Takker for svar,dere. Beklager at jeg glemte fødseldato. Mitt problem starter i 1870. Jeg har fulgt familien frem til da. Men så blir Anders 'borte' på jernbanen til Drammen. Har hans sønn 'skryti' på seg en 'amerikafar'. De ble jo satt bort som små. Mvh. Jon Kjell Andersen, Kongsvinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem ble satt bort som små (hvorfor ?), og hvem har skryti på seg en amerikafar. Hva betyr amerikafar ? En far eller en som farer ? Og hva er den fødselsdatoen to uteglemte ? (Det er litt vanskeklig å finne ut hva du egentlig er ute etter i innlegg #1 og #12).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det ser nå ut som at denne Anders Halvorsen f. 30/8 Havieie i Vang døpt 13/9-1829 er den personen det letes etter??Er det Hans, August eller Ludvig som gifter seg i 1891?Hvor ? Denne Anders Halvorsen 'kan' ha reist mellom 1870 og 1891.Har 11,7 millioner immigrerte til USA på dvd men finner han ikke der. 1880 og 1900 folketellinga i USA gir meg heller ikke noe...(1890 er ødelagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Kjell Andersen

Svar til #14. Ja det er den Anders det letes etter. Barna ble bortsatt i begynnelsen av 1870 åra. Da en av sønnene - Ludvig - giftet seg første gang, sto hans far oppført. Se lenke Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5510&idx_id=5510&uid=ny&idx_side=-176>Lenke se no. 8 Neste gang han gifter seg , se lenke Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

OK, ser det. Har 2 dvd'r med 11,7 millioner immigranter til USA 1850-1891. Finner han ikke der. EllisIsland er for sent men han kan ha kommet inn via Quebec. Har er jo såpass gammel i 1900 så det er ikke sikkert han er i live. Finner han ikke i 1900 telling. (1890 er ødelagt). Beklager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ble de andra barna gift og kan det stå noen anmerkniger der om far i Amerika....... Hva med konfirmasjonen til de yngste barna ?Far i Amerika ble nok mange ganger brukt når faren hadde 'forsvunnet'Du skriver i ditt innlegg (1) at familien er fattigunderstøttet Vet du når denne støtten begynte og opphørte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.