Gå til innhold
Arkivverket

[#70213] Skottefruen


Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, nå er det jeg som roter! Jeg mente far til A. Jeg har ikke sjekket noe av dette, som sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her kan vi lese på James V og hans barn Lenke Det er kommet en relativt ny bok av Alison Weir 'Britain's Royal Families'. Noen som har den?Den britiske litteraturen nevner ikke at James Vs uekte sønn James Stewart, som han fikk med Christine Barclay, var gift i Norge. Øverland 1887 skriver at Dortea var gm John Steward, en adelsmann på Shetland.Hvem var så denne William Steward som Christian nevner tidligere i debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(126:) Men da blir vel ikke Johan/John/James Stewart/Steward/Stuart (som sies å ha vært g.m. Dorthea Tronds) noen 'halvbror til Jakob V av Skotland' ? Kan du forklare ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Les boken jeg har lenket til, Per. Der går det frem at denne James Steward var halvbror til Queen Mary, datter av King James V.Hva kan forkortelsen 's.p.' i teksten bety? 'James Stewart, 'tertius', who apparently died s.p.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

(123): Adam Stewart (of Charterhouse) var nok barn av James V og Helenor Stewart, født ca.1541 og død 03.04.1577. Hans gravplate er fortsatt å se i katedralen i Kirkwall, trolig bekostet av hans datter Barbara som var godt gift der.Har i lengre tid uten hell lett etter en primækilde referanse til at Dorthe Trunds var gift med en Stewart. Har heller ikke funnet dette nevnt i The Register of the Great Seal of Scotland, men kanskje andre har hatt mere hell.En del informasjon omkring Bothwell og noe angående Anna Trunds er å finne her: http://www.lordbothwell.co.uk/bothwellindex.html .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

128: Av boken i 131 fremgår at William Stewart Lutherie var sønn av 4. lord of Innermeath, John Stewart of Lutherie (Latheris) d. jan 1569/1570 og Elisabeth Johnsdtr Bethune (Betoun) of Creich (iflg. 123 også mor til Jacob Vs barn Jean).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I samme bok er det referert til to skotske dagbøker npår det gjelder William Stewart. Jeg finner ikke disse på archive.org, men de kan jo selvsagt være digitalisert, men ligge et annet sted. Skal lete litt mer.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Såvidt jeg kan se er det ikke avklart hvilken disse (John/James) Stuart/Steward'ene som ev. skulle ha vært g.m. Dorthea Tronds. Tilleggsopplysningen om at vedkommende skal ha vært halvbror av Jacob V av Scotland (#111) forvirrer meg mer enn det klargjør. Såvidt jeg vet ble de engelske James-kongene kalt Jakob på dansk (norsk), noe som ikke gjør saken enklere .... i tillegg til at Kong James V av Skottland (f.1512) kalte 'de fleste' av sine sønner f. u.e. for James. Værs'go' bli gær'n !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

134) De sidene som er svarte i utg på archive.org skal kunne leses i utg på google books Lenke historiske&ei=dEQuSs-LK5-GzQS11OChBw#PPA142,M1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men Kjellaug skriver at det ikke er kildebekreftet.King James (også Jakob i Danmark/Norge) den 5.s barn er beskrevet i boken jeg har laget lenke til i 128. Jeg har også sjekket dette mot andre kilder og det synes å stemme. Kongen hadde altså flere sønner med navnet James og minst en med navnet John.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Det er Christoffer Owe i NST 35, s. 211 (1998), som forteller at Dorothea Tronds var gift med William Stewart av Lutherie, Lyon King of Arms. Han ble hengt i mai 1569, og 13/9-1569 får enken Dorothie Trunsie tildelt hans tidligere eiendommer, kilden skulle være RSS, vol. VI, nr. 744.Domestic Annals of Scotland, Regency of Moray 1567-1570 - 1569: May '...the Regent made progress first to Stirling, where four priests of Dumblane were condemnit to the death, for saying of mess against the act of parliament; but he remittit their lives, and causit them to be bund to the mercat cross with their vestments and chalices in derision, where the people cast eggs and other villanie at their faces, by the space of ane hour; and thereafter their vestments and chalices were burnt to ashes. From that he passed to Sanctandrois, where a notable sorcerer called Nic Neville was condemnit to the death and brunt; and a Frenchman callit Paris, wha was ane of the devisers of the king’s death, was hangit in Sanctandrois, and with him William Stewart, Lyon King of Arms, for divers points of witchcraft and necromancy.’—H. K. J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

RSS er The Register of the Privy Seal of Scotland (Registrum Secreti Sigilli Regum Scotorum). Var det her du hadde lett Petter (132)? Altså IKKE det samme som RMS (The Register of the Great Seal of Scotland (Registrum Magni Sigilli Regum Scotorum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(143:) Og i innlegg #111 skrives det altså (uten kildebekreftelse) at 'Dorthea ... skal ha vært gift med Johan/John/James Stewart/Steward/Stuart, halvbror til Jakob V av Skotland'. Det framgår ikke hvor denne informasjonen er hentet fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

At Johan/John/James Stewart/Steward/Stuart var halvbror til King James V er feil, så det kan du sette en strek over, Per. Jeg vet ikke hvor den feilen stammer fra. Har aldri sett det tidligere. Men James V hadde en halvbror som også het James, men det står litt om han i biografiene og han var gift med Lady Elisabeth Campbel.Spørsmålet nå gjelder vel om vi kan finne ut hva Christoffer Owe har funnet av dokumentasjon for at det var William Stewart Dortea var gm.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det rert jeg blir forvirret, Arnfrid, når du skriver ''At Johan/John/_James_ Stewart/Steward/Stuart var halvbror til King James V er feil, så det kan du sette en strek over, Per. Jeg vet ikke hvor den feilen stammer fra. Har aldri sett det tidligere. Men James V hadde en halvbror som også het _James_''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

' I følge nyere forskning synes denne gamle oppfatningen [at Dorthea var gm med en av Kong James Vs uekte sønner James el John Stewart] å være ytterst tvilsom, jfr. Christoffer Owe: «Anders Mowat og hans slekt», NST 1998. Owe mener at Dorte var gift med en helt annen Stewart, nemlig William som ikke var i slekt med John.Daa (1872) skriver om dette: «Imidlertid tør det hænde, at Christopher Throndsøns Slægt paa denne Maade har havt endnu en Berøring med det skotske Kongehus. Thi Kong Jacob den femte har havt en uægte Søn af dette Navn, der omtales i et Brev at 13 April 1541 fra denne Konge selv til Pave Paul den tredie. Jacob den femte andrager i dette Brev om, at Orknøernes ledige Bispestol maa blive givet til en Abbed Robert Kinlos, dog med den Betingelse, at Kongens naturligs Søn, John Stewart, der er syv Aar gammel eller saa omtrent, aarlig erholder en Pension af Stiftets Indkomster». Daa konkluderer med at «det er ikke usandsynligt, at han er den samme John Stewart, der blev Christopher Throndssøns Svigersøn», (side 169).'Kilde: HandegårdDaa her er den n artikkel om Trondsen-familien som bl a ligger hos Lars Ove.Jeg forstår ikke forvirringen, Per. Feilen er trolig fra en bygdebok eller en slektsside, og der er det jo mye feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Utfra det som Handegård har funnet er det da trolig Ludvig Daa som har lansert 'teorien' om at Dortea var gm med en uekte sønn av Kong James V, James eller John Stewart.Beklagelig at der er så mye udokumentert hos Daa, og som man har lett for å ta for 'god fisk'.Så har noen ment at Sjur Askildsen Nes var gm en Anne Johansdatter Stewart. Dette kjenner jeg ikke bakgrunnen til. Sjur Askildsen var gm Anne Torgilsdatter (Torsnes) Aga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.