Gå til innhold
Arkivverket

[#70223] Haslum, Bærum, bilde fra tidlig 1950-tall


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg legger ved et postkortbilde fra Haslum, Bærum, tatt tidlig på 1950-tallet. Kortet er postlagt på Høvik i november 1953.Er det noen som kan identifisere noen av gatene og bygningene man ser på bildet? Hva med for eksempel den lange gaten med undergang? Kan en av veiene være Odins vei på Avløs, hvor avsendere bodde på den tiden?DTH

bilete7142.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Veien som går under broen heter Kirkeveien, og det er Kolsåsbanen som går over veien. Avløs er vel neste stasjon vestover (utenfor bildet til venstre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Veien som tar av østover fra Kirkeveien rett ovenfor det store hvite 'butikkbygget' heter Tveterveien. På vestsiden av Kirkeveien ved 'butikkbygget' er det en vei som går nordover skrått til venstre - den heter Tråkka. Veien som går langs Kolsåsbanen så sydsiden heter Faret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hvis du fra dette kartet: Lenke velger søk Eiendom, gårdsnr. 1 og bruksnr. 42 - så tror jeg du kommer til ca. området på bildet ditt.Herfra kan du også se avstanden til Odins vei, velge ulike karttyper slik som flyfoto, zoome inn og ut osv.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk til Elin Galtung Lihaug, Håkon Havik og Leif Biberg Kristensen for nyttig informasjon og lenker. Jeg antar at postkortets avsender sendte det eneste kortet som fantes fra området den gangen...Var på 'feltarbeid' på Haslum forrige mandag for bl.a. å besøke kirkegården og ta bilde av huset i Odins vei samt verkstedet på Avløs, men jeg er så lite kjent i området generelt at jeg tenkte det var best å spørre om hjelp til å identifisere området nærmere.Lange URL-adresser med kommaer kan være ugreie. En idé er å gå til [url="http://www.tinyurl.com>http://www.tinyurl.com og lage en enklere lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.