Gå til innhold
Arkivverket

[#70234] Kismul


Gjest Olav Revheim Martinussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Revheim Martinussen

Noen som kjenner familene Aud Lillian F: 1925 2/3 ( pikenavn Kismul f. iHaugesund )g. Fjeld og skal ha bodd i Oslo. og Signe F: 1919 12/3 i Haugesund ( Pikenavn Kismul ) g. m/ Olaf Larsen og skal muligens ha bodd i Haugesund området ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

På Nordstrand i Oslo ligger det gravlagt en Aud Lillian Fjeld. Fødselsdato stemmer ikke helt, men året er rett: 8-1-1925. I samme grav ligger Øivind f 22-9-1923 og Else-Britt f 18-8-1950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Ja, Kismul ligger ved søre enden av Kalandsvatnet ca. midt mellom Os og Bergen. Tror avkjørselen fra E39 ligger nær det området man må passe seg for fotoboksene.Her er dåpen til foreldrene, men dette er kanskje kjent fra før.Far nr.1:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana i Fana, Ministerialbok nr. B 1 (1878-1889), Fødte og døpte 1888, side 41. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6990&idx_id=6990&uid=ny&idx_side=-45>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMor nr. 10:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Bremnes i Finnås, Klokkerbok nr. B 3 (1882-1897), Fødte og døpte 1889, side 61. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Her er en link til familien til Aud Lillians mor ved FT 1900 Lenke Morens familie kommer fra Bømlo kommune (gamle Bremnes kommune). Familien er omtalt i bygdeboka for Bremnes under flere gårder, (Rolvsnes og Brekke, men også gårdene Meling og Rubbestad er nevnt).Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

B I, s. 89: '12 Anders Rasmusson Rolvsnes, f. 1821, d. 1897. G. m. Synneva Henriksdtr. Hollund, f. 1817, d. 1900. Born: a. Rasmus, f. 1851, g. Rolvsnes. b. Anna Serine, f. 1853, d. ug. i 1920. Diakonisse, oversøster på Stavanger Komm. sykehus. c. Bjørn Olai, f. 1865, g. Rolvsnes. Anders bygsla først plasset Neset, og tok til å rydja der. I 1859 kjøpte han dette bruket, nr. 4 av broren Torstein. Han selde til sonen Bjørn i 1890. I 1865 fostra han 3 kyr, 20 smaler. Sådde 1 t. havre, 2 t. poteter.13 Bjørn Olai Andersson Rolvsnes, f. 1856, d. 1913. G. m. Ester Larsdtr. Brekke, f. 1863, d. 1957. Born: a. Anna Jeanette, f. 1889, g. i Haugesund. b. Synneva Andrea, f. 1891, g. m. lærar Jonas Håheim, b. p. Innvær. c. Borghild Otilia, f. 1898, g. Torsdagsøyno, Fitjar. Bjørn hadde bruket so lenge han levde, og ekkja vidare til ho selde i 1922.'Dersom du er interessert i forfedre er det mye mer om dem i Bømlabøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Unni Lauvås

Hei, kjenner niesen til disse to. Så hvis du sender meg en melding om hvilke opplysninger du trenger så skal jeg overlevere disse til henne.adressen er: lauvunni att hotmail dott com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Hei! Neida, jeg er her fremdeles, men jeg har ikke fått kontakt med 'oppdragsgiveren' min for å få kommentarer fra ham. Arbeider med det!HilsenOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Hei Unni: Min 'oppdragsgiver' tar kontakt med deg. Det ser ut som du har de opplysningene han sliter med. HilsenOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Kismul

Svar Til Olav Revheim Martinussen Aud og Signe er søstre av min far. Så om jeg kan hjelpe med opplysniger så ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Kismul

Navnet Kismul er opprinnlig Scotsk og betyr 'Borgen på Klippen'. Søk på nettet på Kismul Castle. Historien meg fortalt av min Farmor er at to søstre og en bror måtte rømme fra Engelskmennene i en åpen båt og de strandet utanfor fana.Det opprinnlige navnet er Mc.Lean, som hadde tilhold på Kismul Castle. Kismul Castel er i dag leid ut til det Skotske museum for 1 Pund og 1 flaske Whisky i året. P.s.Det skal holdes familietreff der i Juli mnd.i år.

bilete7213.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Et spørsmål til Sverre Kismul:Mente din farmor noe om når denne innvandringen til Norge skulle ha funnet sted ? Har du noen idé om dette selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Kismul

Svar til. Tore Hermundsson. Historien som ble fortalt,sier de måtte rømme landet, da de lå i krig med England på Dronning Maria Stuart sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Ok.Men gården Kismuls navn må skrive seg fra jernalderen. Eller i det minstre fra høymiddelalderen. Her er forklaringen av stedsnavnet i Norske gaardnavne: LenkeSå das er det kanskje omvendt: at den skotske klanen har navn fra et norsk gårdsbruk, ved at en flyktning fra Norge i middelalderen dro til Skottland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Takk for svar alle sammen ! Jeg har fått alle opplysningene vi var på jakt etter !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.