Gå til innhold
Arkivverket

[#70238] Elen Mogensdatter Herdal og Christopher Von Aphelen


Gjest Andrea Hånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Andrea Hånes

Jeg registrerer at det finnes mange kilder og svært mange anetavler for denne familien som ikke stemmer overens. Jeg vet at Christopher Von Aphelen også var gift med Margareta Hansdatter Bernhoft, men er det noen som har en 'sikker' indikasjon på hvilke barn som var født i hvilket av hans ekteskap? Jeg tenker spesielt på om det er Elen eller Margareta som er mor til Hans Christophersen Von Aphelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. mine opptegnelser så var Hans sønn av Elen Mogensdt. Herdal og Christopher von Aphelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Michael Moum

Hans og Margrethe var barn av Elen M. Herdal 2. ekteskapHans hadde 6 barn; Christopher, Johan, Hans, Elen Margrethe, Maren Sophia og Petronelle.Margrethe var gift med Lauritz (Lars) Holmedal. De hadde ingen barn og deres søsken var arvinger.Maren og Sophie var barn av Margareta Hansdatter Bernhoft 1. ekteskap.Maren gift med Poul Jacobsen Resen og hadde barna Anna, Peder, Christopher, Hans, Jens, Niels, Christen, Jacob og LauritzSophie var gift med Jens Graae og hadde Hans, Christopher, Margrethe, Karen og Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Var Einar, far til Rådmann Anders Einarsson (Bernhoft )den samme som Einar Jensson fra Fastegård & Myre i Jemtland ?Einar J, hadde en bror, Jens J, som var Rådmann i Trondheim 1535. (Jens J, kan ha flyttet videre til Stavanger og virket som skriver der etter Trondheim ?)Rådmann Jens J, solgte gården Hogremo i Myske Sogn i Jemteland til sin bror Einar i 1535. (b.XIV s.743)Mette Eriksdatter (Rostvik-Bernhoft).Hennes mormor skal ha vært Dorthe Ottesdatter fra Austråt.Om en ser på denne muligheten så bodde kanskje Dorthe med ektemannen Erik Jensson (Tre Roser ?) i Vikstrup på Fyn.(Wixtorp.Gudme-Herred.Svendborg-Kommune.Fyns -Amt.Danmark.)Jeg synes det virker litt fjernt at Dorthe skulle komme flyttende helt oppe fra Austråt og ned til Fyn når det fantes flere og mer passende ,og mer nærliggende farsfigurer i området.Feks : Otte Borkvardsen Skinkel (søblad) til Lammehave (Ringe. Gudme-herred) gift Alhed Hansdatter Bielke.(Otte lever 1515.) (Otte B. hadde en søster Mette til Torpegård og Åsum. Gift Ridder Tilluf Eriksson Bjørn (Bjørn=Bernhoft ? Nevnt Harridslevgård og Rugård)Det spørs om denne Otte blir for ung til å ha vært Dortes far og heller var hennes slekt ?Men om Erik Jensson kom flyttende fra sør-Sverige (og var av Tre Roser slekten ?)kan hun også ha kommet fraOtte Bernekesen Skinkel(Søblad)til Iversnæs(Wedellsborg, Enggård og Vedtofte)Denne Otte er død 10 Mai 1449 og ble gift med Cecilie Ludvigsdatter Barsebæk.Det fantes en Otte til Ruthegård(Om det ikke er samme mann som Otte B over ?) (b.XVI s.158)1446- i Bogense)Her gir Hans Kruckow gift Anne Barsebæk, gårder i Andrup og Broby til Otte. Det blir interessant, for i det samme diplomet bevitner sognepresten i Bogense, Erik (Jensson ?).Jeg sier ikke bastant at det er slik, men muligheten er stor for å lete i andre slekter enn Austråt, da Dorte ikke var en embedskvinne på flytte fot ned fra Austråt.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.