Gå til innhold
Arkivverket

[#70241] Anders Steffensen mærli f 1784


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Johanne Berget

Hvem var foreldrene til Anders Steffensen f.1784 fra Mangen i AurskogMed hilsen Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Dåpen litt ned høyre sideKildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 3 (1767-1807), Fødte og døpte 1784, side 84. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk for svaret!Det neste jeg lurer på er hvem var så foreldrene til Stephen Holte.Henne foreldre tror jeg var Halvor Gulbrandsen Haneborg og Eli Rolfsdtr. Botner.MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Aurskog og Blaker bygdebok I side 164, Holtet under Haneborg søndre: Erik Christoffersen Moen 1701 - 5/2 1755, g. 1729 m. Mari Gudmundsdatter Toreid (Haneborg) 1708 - 1782. Dette er foreldre til Steffen Eriksen som igjen er far til Anders Steffensen. Steffen ble døpt i Aurskog kirke 18/12 1734. Steffen g. m. Kari Torsteinsdatter f. omkr. 1744. Bygdeboka har kun et barn Halvor f. 1760. Anders Steffensen var reservesoldat på Tangen i Ovlien 1815. Gift 11/3 1815 i Aurskog kirke m. Berte Hågensdatter f. 6/6 1790 Nordre Langlien, Søndre Mangen i Aurskog. Jeg har registrert 5 barn. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Da er vel dette Steffen og Kari i 1801?LenkeDen Kari Nyegaard som bærer Anders til dåpen (3) kan det da være moren, Kari Torsetnsd.? Blir det så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Litt på siden, er dette Halvor som Finn nevner? Står det Steffen Eriksen på faren her? Første dåp venstre side. Isåfall er han halvbror til Anders.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 2 (1735-1766), 'Uægte' fødte og døpte 1762, side 366. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Hilde.Takk for opplysningenJeg fikk det ikke til å stemme.Halvor var nok halvbror til Anders.Foreldrene til Halvor var Steffen Eriksen og (Mari)Maren Gudmundsdtr. Anders sine foreldre var Steffen Eriksen Holtet og Kari Halvorsdtr. Nygaard u/Haneborg Dette var nok Steffens andre ekteskap.MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Var det to Steffen Eriksen i Aurskog ? I følge kirkeboka ble Halvor unfanget på Eid i Høland da Steffen var Dragon i 1761, moras navn er Barbara Halvorsdatter. Var hun fra Høland. Mor til den Anders som her diskuteres heter Kari Torsteinsdatter i følge bygdeboka. Har noen funnet vielsen til Steffen og Kari ? Bygdebøkene i Aurskog mangler en del barn i familiene. Det kan ha sin grunn, for den eldste kirkeboka er ikke så enkel å lese, her må en bruke skifter ved siden av.Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Steffens far heter Moen(5)I dåpen til Halvor(7) ser det ut som det er en fadder fra Moen.Tror det er en og samme Steffen som er far til Halvor med mor Barbara Halvorsdtr og Anders med mor Kari Torsteinsdtr.Steffen er ca 13 år eldre enn Kari.Skal se om jeg finner litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ved FT 1801 (6)ser vi at det er 1, ekteskap for både Kari Torstend. og Steffen Eriks. Den Halvor Steffensen (41 år i 1801) som bor i eget hushold på samme gård kan være Steffens sønn med Barbara H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Hilde.Takk for svaret.Under dåpen til Anders Steffensen står det at moren er Kari Nygaard.f. mellom 1750-1755. Faddere er Gulbrand Tronget , Halvor Haneborg (Nygaard) og Joen Haneborgt.Kan ikke få kontrolert Kirkebøkene da jeg for øyeblikket ikke kommer inn på nettet.MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Den Kari Nygård som bærer Anders til dåpen (6) er trolig ikke moren, men Kari Paulsdtr. Fjuk f. 1744 d 1801 Anders Pedersen Nygårds 2. kone g. 1776. jf bygdeboka under Nygård s 151 2. avsnitt og bind II under Fjuk s 352 III 4k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Plassen Mæli står omtalt i et kort avsnitt i A/B bygdebok I s 81. Her står det at Anders, sønn av Berger Kristoffersen Holte som forulykker i skogen i 1756, ble bruker etter faren. Videre står det at en svoger Nils Klausen (f. 16/10 1832 fra Krokstad i Eidskog) tok over etter han, men alderen tilsier at han ikke kunne være svoger til Anders Bergeren Derimot var han svigersønn til Anders Steffensen Mærli g.m. hans datter Karen Elisabeth Andersdtr. Langlien 1833 - 1898 (s 76 2f) Det skal finnes et skifte etter Berger Kristoffersen i 1756 hvor sønnen Anders ikke er nevnt. Dersom det er riktig, er det trolig Anders Steffensen som er bruker av Mærli etter Berger Kristoffersen og ikke sønnen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Anders konfirmeres i 1800, nr 16 h.spalte, bor Hougrim. Permanent sidelenke: LenkeHan er ved FT 1801 i tjeneste på Hougrim, samme gård som foreldrene er husmenn under (Fossum) Innl. 6.Fint å få 'eliminert Kari Nygård som Steffens kone, Magne!Da gjenstår det å finne Kari Torstensdatters opphav og vielsen mellom henne og Steffen Eriksen;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Anders Bergersen ble konfirmert samtidlig med Anders Steffensen - henholdsvis nr 9 og nr 16 i lenken. Anders Bergersen er tjenestegutt på Hougrim hos lensmann Ole Halvorsen Lenke i 1801 så spørsmålet er om begge Anders-ene kan knyttes til Mærli slir bygdebokforfatteren hevder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk til alle som har svart meg ,men jeg står fast ved at Kari Nygaard er moren til Anders Steffensen Dette står i kirkeboken under døpte 21.11.1784. Han er født 19.09.1784.Det kan jo være feil! Det er jo endel feil i kirkebøkene.Det var Anders Steffensen som overtok Mærli.Anders Bergersen og Anders Steffensen Mærli er i slekt.MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk til alle som har svart meg ,men jeg står fast ved at Kari Nygaard er moren til Anders Steffensen Dette står i kirkeboken under døpte 21.11.1784. Han er født 19.09.1784.Det kan jo være feil! Det er jo endel feil i kirkebøkene.Det var Anders Steffensen som overtok Mærli.Anders Bergersen og Anders Steffensen Mærli er i slekt.MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Med all respekt Helen, det sto at Kari Nyegaard bar det (barnet).Vi har ikke noe skriftlig 'bevis' på mor til Anders, enda...Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Hilde.Takk for svaret.Jeg tror jeg har funnet den riktige Steffen f.30.07.1753 d. 08.08.1753Foreldrene er: Halvor Kristoffersen og Karen Sørensen.MVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei HildeDu må se nærmere på Anders Steffensens dåp.Hans faddere er Gulbrand Tronget , Halvor Haneborg og Joen Haneborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.