Gå til innhold
Arkivverket

[#70243] Gull - vekt og verdi


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

På s. 162 i NRJ IV (tiendepengeskatten 1521 for Andenes) står dette: 'viij marc i guldt Jngilbritt Helgeszenn for xxe penning szt'.Jeg leser det slik at Engelbret har betalt '8 mark i gull' og at det tilsvarer 'xxe penning'. For det første er jeg usikker på om '8 mark i gull' skal tolkes som vekt eller verdi, og for det andre lurer jeg på hvordan romertallet 'xxe' skal tolkes. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eller så kan xxe lesast 'tjuande', om det gjev meining.Eg har vondt for å tru at gull vart vege i mark. Ein gullring som vart innbetalt på Helgeland i 1522 (s 420) vart verdsett til 6 mark pengar. Ein måte å finne ut meir om dette på, er å kontrollere summeringa nedst på skatteboksida mot oppføringane ovanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Dere har rett begge to, jeg burde sjølsagt sjekka summen. Der står det ti mark fire penninge, for Nils Færøyske har betalt to mark fire penning, og da blir Engelbret-beløpet åtte mark. Han har altså betalt de åtte mark med gullmynter, slik tror jeg innførselen må leses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.