Gå til innhold
Arkivverket

[#70269] Lorents Rønning f. 1857 Hitterø


Gjest Rolf Eide Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Eide Hansen

Iflg. FT-1900 for Vågan kommune så står det at Lorents Rønning f.1857 fødestad -HITTERØ LM- har funnet Hitterø i V-A, men hvor er Hitterø idag? mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette kan vel være Hitra (Hitteren/Hitterøen). Det er en Lorents Odin som døpes i 1857 i Dolm, Hitteren, men jeg kan ikke se hvordan Rønning kommer inn i bildet (i tilfelle). Faren er fra Melhus, og det er derfra mitt Rønning-navn kommer. Foreldrene gifter seg etter hvert, og du finner dem på Knudtshaug på Hitra i tellingene 1865 og 1875.Men dette er bare et forslag som må etterprøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Når sønnen Harald Julius døpes i Vaagan er farens navn Lorentz Johannesen Rønning: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vågan i Vågan, Ministerialbok nr. 874A03 (1884-1890), Fødte og døpte 1885, side 13. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10045&idx_id=10045&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Se ft 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, dette fant jeg også nå (4), men oppdaget da at Randi var kommet meg i forkjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er vel gjerne denne Lauritz Rønning som i 1875 gjør tømmermandsarbeide i Vågan, født i Masvik Ytterø, som er Mosvika på Ytterøya i N-Trøndelag. Der har jeg faktisk aner på MOR-sida som også kalte seg Rønning eller Rynning Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Han jeg fant i 1875 er faktisk en annen, som er født 10 år tidligere, og han heter Lauritz, men faren heter Lorents Rønning og er fra Mosvika! Han er gjerne en slektning, men kan glemmes i denne sammengengen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det dreier seg nok i begge tilfellene om plassen Rønning under Vinje (der også min ane på morsida fikk Rønning-navnet fra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Når Lorents døper sønn nr. 2 i 1886 skriver han seg for Lorentz Johannesen Vinje: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vågan i Vågan, Ministerialbok nr. 874A03 (1884-1890), Fødte og døpte 1886, side 44. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10045&idx_id=10045&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Når Lorentz konfirmeres i Mosvik, Ytterøy i 1872, er fødested oppgitt til Vinje: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Mosvik i Ytterøy, Klokkerbok nr. 733C01 (1871-1887), Konfirmerte 1872, side 68. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Eide Hansen

Hei Takk for deltagelse Har gått gjennom materialet for V-A Hidra-Flekkefjord og intet funnet. Siden Laurits var gift med Laura Hansen(dtr.) som var fra Kolvereid, N-T, så er det vel nærliggende å tro at han kom fra Vinje/omegn, S-T. De fikk åtte barn og Johansen Rønning ble brukt untatt for barn nr. 2. Ser av konf. at han var født 6/4.1857 og hans foreldre var Johan Andreassen og Ellen Lorentsdtr. Fra krk.b. Mosvik/Ytterøy mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.