Gå til innhold
Arkivverket

[#70291] Dødsannonse 1899 i Skjeberg - Lete i Smaalenenes Amtstidende?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Hei, jeg lurer på om noen har erfaring med dødsannonser rundt dette århundreskiftet i det sørlige Østfold.Jeg har i lengre tid forsøkt finne infomasjon om bl. a. svenskfødte Anne Charlotte Andersdotter (ulike skrivemåter) d. 19.08.1899 i Skjeberg, gravlagt 24.08.1899 i Skjeberg Kirke.For ytterligere info, seLenkeHennes eksakte fødselsdag, fødested og eventuelle svenske slektninger med unntak for faren Anders Storm er ukjente.Jeg håper altså å besvare noen av disse spørsmålene ved hjelp av en eventuell dødsannonse.Hvor vanlig var det dødsannonser på dette tidspunktet? Er Amtstidende det naturlige stedet å lete, eller er det andre publikasjoner man bør sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Fredrikstad er vel nærmest Skjeberg ? Søk på Fredriksstad Blad på Google, og du får kontaktinformasjon. Avisen ble grunnlagt i 1889. Med hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Så vidt jeg kan se, bodde de visst i nærheten av Skjeberg st. (står det ikke 'Rønneldhaug' v. begravelsen i KB?) og der sognet man sikkert til Sarpborg - og ikke Halden eller Fredrikstad.Men tviler på om det finnes dødsann. for en hsumanns-/skomaker-kone på den tiden.Det er vel forresten enkemannen man finner på plassen Rønnildhaugen i FT 1900, og som der kalles Ole Kr. Olavesen, mens det i KB v. begr. står Ole Larsen?mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Magne.Tror det lønner seg å ta kontakt med et lokalt bibliotek. De vet mer nøyaktig hva som finnes. Har hørt gode ord om Fredrikstad Bibliotek. Den lokalhistoriske avdelingen har kilder for hele Østfold.LenkeMen jeg vil jo tro at Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo har aviser fra Østfold?Evt. Nasjonalbiblioteket?Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Egil og Nina!Ektemannen er Olavesen, ja. Har ikke originalkilden foran meg nå, men står det Larsen ved begr. i 1899?Kan hende en dødsannonse er litt for optimistisk, ja.Men tror nok også at Sarpsborg-aviser er mest aktuelle.Har funnet mange aviser på NB før. Nok smart å høre med Fr.stad. bibliotek også.MvhMagne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hvordan er det med dødsfallprotokoller da ? De er ganske innholdsrike og kan inneholde det du søker. De finnes for den aktuelle tiden både for Sarpsborg, Fredrikstad og Halden, og de er mikrofilmet. Ser du bor i Oslo Magne. De er tilgjengelige på statsarkivet.Hilsen Anne lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, det var et godt tips, synes jeg. Kanskje det vil gi noe? Følg med videre, sikker på at vi snart finner ut av det.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Ja, Egil, du har helt rett. Det står så vidt jeg kan se Ole Larsen ved begravelsen. Kalles Anne selv feilaktig for Andreasdatter?Se nr. 20 under Kvindekjøn under:LenkeMed mindre det er flere Anne Charlotte på dette stedet tror jeg det foreløbig er rimelig å betrakte disse litt underlige innførslene som skrivefeil. Er andre enige?Tar gjerne imot flere innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Kom til å tenke på følgende: Har du Martin sin skjebne videre? Altså. Vet du når og hvor han døde f.eks?Det er jo strid om når Martin er født. Dette er veldig viktig å ha klarhet i dersom du leter i en 'høystakk'. I papirer ved hans død vil det jo komme frem en fødselsdato. Nå er man til dels avhengig av at etterkommere har dokumentasjon på at man har den korrekte informasjonen ( så man har en mulig feilkilde her) men f.eks. et skifte kan noen ganger fortelle slike detaljer.En annen ting du kan gjøre er å gå inn i originalen for ft 1900 for Skjeberg på innførselen til Martin der. Det står jo nemlig at Martin har norsk statsborgerskap i 1900, men hvordan kan det ha seg dersom han er født i Sverige? Har moren vært flere ganger i Norge og f.eks. født ham på sitt hjemsted i Sverige? Hold muligheten åpen for at faren kan være norsk dersom du ikke har helt sikre bevis for at faren er svensk.Til sist. Ble Anna Charlotta norsk statsborger? Mener at det må søkes om. Men litt usikker dersom man giftet seg med en nordmann, om man da automatisk ble norsk statsborger. Mulig noen andre vet dette bedre enn meg?Det er vel kanskje sjelden at flytteattester ble beholdt av prestene i Norge. Men hvis flytteattesten til Anna Charlotta finnes i Skjeberg Prestearkiv, vil du jo ha funnet en god kilde til hennes bakgrunn.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Ok.Virker som om du har dekket alle deler av hans liv da. Men du får ha lykke til videre, Magne. Tror ikke jeg har noe mer å bidra med i forbiindelse med Martin og hans mor. Men håper du finner dem!Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.