Gå til innhold
Arkivverket

[#70293] Johanne Dyresdatter døpt 1778 Rønneeie, uekte. Dyre Olsen og Marte Olsdatter.


Gjest Marte Forberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marte Forberg

Johanne Dyresdatter døpt 1778 Rønneeie i Stange, uekte. Foreldre: Dyre Olsen og Marte Olsdatter. Det kunne være interessant å liste de som heter Dyre Olsen og som er født på 1740-50 tallet i Stange eller som av andre grunner ellers passer som far. Er det noen som kan bidra med navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marte Forberg

Hei! Jeg tror Hans har rett. Marte blir nok umulig å finne. Derfor spør jeg bare om Dyre Olsen. Det er ihvertfall minst to av dem. Jeg ser at en er født ca 1754 på en gård som heter Ree, og Dyre Olsen Hosmestad f 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marte Forberg

Inger har selvfølgelig rett. Jeg burde ha henvist til en tidligere debatt om samme tema. Debatt nummer 70266: Simen Andersen og Cathrne Handatter gift 1822 i Stange. Det er derfor vi sier at det er Dyre Olsen som det er mulig å gå videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

I 1801 er det tre Rønne-gårder i Stange, og det er endel Olsdøtre og -sønner blant beboerne. Men Ole er jo et vanlig navn, og begge bestefedrene til Johanne het tydeligvis Ole, så det er lite å komme videre på. Finnes det bygdebøker for Stange? Kanskje de kan fortelle noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er ingen Marte Olsdatter f. på Rønne--eller eie.Det er ei i 1752, 3 i 1754 , 2 i 1756, 2 i 1757.. Hun skulle ifølge alder i 1801 være f. ca. 1754. Uff..1 av dem f.1756 på Stre (Re) muloig gift 1787.... Marte Olsdatter Rønneie, enke g.1790. Ingen alder eller bosted på alle de andre som er gift mellom 1775-1790..Denna vakke god nei. Enklere med Dyre (Dyhre) Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er ingen Marte Olsdatter f. på Rønne--eller eie.Det er ei i 1752, 3 i 1754 , 2 i 1756, 2 i 1757.. Hun skulle ifølge alder i 1801 være f. ca. 1754. Uff..1 av dem f.1756 på Store (Re) mulig gift 1787.... Marte Olsdatter Rønneie, enke g.1790. Ingen alder eller bosted på alle de andre som er gift mellom 1775-1790..Denna vakke god nei. Enklere med Dyre (Dyhre) Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marte Forberg

Egentlig har jeg heller ikke kommet nærmere løsningen på Dyre Olsen. Så dette blir jo bare noen momenter. Dyre Olsen Storree giftet seg i 1795 og ble bruker på Frisvoll i følge Stange bygdeb. Derfor er han med i farskapet. Dyre Olsen Hosmestad f 1848 har jeg ikke funnet noe mere om. I følge kartet er Hosmestad og Godager ikke så langt fra hverandre. Noe sier meg at Røne ligger i samme området også. Jeg er ikke så godt kjent. Det kan ha tilstøtt Dyre Hosmestad noe, så de ikke ble gift. Dere får arrestere meg, men jeg holder en knapp på han fra Hosmestad som barnefaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marte Forberg

Da fant jeg ved folketellingen i 1801 en ungkar, Dyhre Olsen, Logerende, 52 år, Snedker på Løchen. Det er vel da Dyre Hosmestad vil jeg tro. Han blir ikke mindre aktuell av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marte Forberg

Siden det bare er to Dyre Olsen, så er det fint om du kunne vise oss hvordan du resonerer Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hadde ikke tenkt å granske ferdig for deg. Fant en som er født flere år før de toandre kandidatene. Jeg er ganske sikker på at det er han som ble døpt 27/8-1741 Berg. Ole Johansen og Mari Simensdatter. Flere barn: Johanes 1744, Simen 1748, Pedeer 1752. Paret Ole Johanesn (Johannesen) , berg og Mari Simensdatterm Stor Ree gift 1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marte Forberg

T¤akk for all god hjelp. Nå viser det seg imidlertid at jeg har tatt feil under veis og jeg har tillagt meg feil forfedre. Men kanskje har vi løst noen floker for andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Uff, nå tror jeg at jeg ikke orker dette mer. Det var en annen her også som spurte om hjelp og som hadde feil utgangspunkt.Ante nok at det også her kunne være ugler i mosen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.