Gå til innhold
Arkivverket

[#70297] Johan Edvin Berg


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg leter etter far til nr 91 Anna Evilin Jørgine Lenke. Er der noen andre register man kan søke personer som jobbet i Odda i? Han var jo nitridarbeider så jeg tenkte kanskje der var en liste over ansatte på verket der. Konfirmasjonen til Anna kunne muligens ha gitt flere opplysninger, men den kirkeboken er ikke lagt ut enda under skanna kyrkjebøker. Noen som har forslag til hvem jeg kan kontakte i Odda for liste over ansatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Merkelig nok er det en Johanne Pedersdtr Solvorn som blir gift i Odda i 1908, men hun er født i 1885: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=vi12281883&gardpostnr=246&personpostnr=1370#nedre>Lenke Faren er den samme som morfar til Anna E. J. over.Men hun dør i 1915, så det må være et sammentreff, det er da mulig at det er feil far på FS for 'din' Johanne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Innlegg 4: Skal prøve å få sjekket opp hvem han er som også har den opplysningen på familysearch.com.Innlegg 5: Denne Johanne Pedersdatter er søster til min oldemor. De var nok ikke så oppfinnsomme mine tippoldeforeldre i valg av navn når de kaller en datter for Johanne Marie og ei anna for Marie Johanne :-). Hun som dør i 1915 dør i barsel og Emil Anton Endresen gifter seg 2 år senere med en yngre søster av min oldemor. Innfløkt skal slekta være :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dvs at den andre Berg du var på jakt etter i Tyssedal ikke er den rette Johan Berg?Ja, enkelte familier leita ikke langt etter navn. Min farfar hadde tvillingbrødre, den ene het Benjamin Annanias og den andre Annanias Benjamin-:)Det blir nok ikke lett å finne denne svensken uten å vite hvor i Sverige han kom fra, men du har nå fødselsåret hans. Dumt at ikke kirkebøkene fra Odda viser inn- og utflytting. Han må ha dradd fra Odda for han er ikke å finne blant døde der. Det ser ut for at din oldemor hadde en mengde 'forhold', men ble gift med en av dem. Er Anna Evelin Jørgine din bestemor da?Jeg bodde selv i Tyssedal i min ungdom og kjente til den andre Berg-familien du hadde innlegg om på Arkivforum. Ihvertfall en av døtrene til Birgen Berg bor fremdeles i Odda, men dersom det var feil Berg-familie, hjelper jo ikke det mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Nei, tror det var feil Johan Berg som jeg hadde innlegg om på arkivforum. Mellomnavnet og årstallet stemte dessverre ikke. Og ja, min oldemor hadde flere forhold gud vet hvorfor, der var 8 barn og 6 menn og han hun ble gift med var ikke far til noen. Du skrev at hun ble gift med en av dem, hvem sikter du isåfall til? Jeg leter fortsatt etter vielsesdatoen til min oldemor og Emil Johnsrud som hun ble gift med. Så hvis du har funnet den setter jeg pris på om du kan linke den opp for meg?Anna Evelin er ikke min bestemor/mormor, hun er yngste halvssøster til min mormor Elisabet Fredrikke. Dessverre så døde Anna Eviling nå søndag som var (31.05.09), så hun ble en riktig så gammel dame og hun var like herlig menneske som min mormor var, så hun vil bli dypt savnet. Hun var også siste gjenlevende i denne rekken av barn etter oldemor så det føles litt rart.Jeg har prøvd å finne alle barna og historien til deres fedre og hva som skjedde med alle barna til min oldemor. De fleste har jeg klart å finne/løst, men ikke far til Anna Evilin. Far til min mormor Frans Jonassen Glans har jeg også etterspurt på forumet flere ganger, der har jeg riktignok funnet det meste unntatt hans dødsfall. Men, jeg gir meg ikke før alle brikkene er på plass :-)). Opplysningene ligger nok der ute ett sted, det er bare det å snuble over dem ^^.En av de eldste søstrene til min mormor Inger Monsine Nilsen fant jeg dødsfallet på nå søndag 31.05.09. Jeg visste hun døde som barn og at hun druknet. Dette husket min mormor at hennes mor fortalte. Problemet var at jeg fant ikke ut hvor. Inger Monsine hadde en tvillingbror og jeg gikk alltid utifra at de vokste opp hos min oldemor. Men, Inger Monsine fant jeg død i Manger. Det viste seg at hun var pleiedatter hos en familie der. Det var også der hun hadde druknet av ett ulykkestilfelle. Så nå sitter jeg igjen med mange spørsmål som jeg neppe noen gang får svar på. Hvorfor satte hun bort sin datter, men tok med seg sin sønn? Hva fikk henne til å få så mange barn uten å være gift med noen av dem? Jeg har flere bilder av min oldemor. Riktig så nett og søt liten dame. Er så vanskelig å se henne for seg som hverken den eller en den andre type menneske. Men, kanskje hun var for lettlurt og snill....Dette er vel de svarene vi som søker anene våres sjeldent får svar på dessverre :-).Ble litt utenom innlegget dette, men godt å få skrevet ned hva slags tanker man innimellom gjør seg når man finner slike familiehistorier :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har dessverre ikke funnet deres giftermål, såg bare at det stod 1922 på den siden jeg fant på FS. Men finner dem ikke i databasen her: Lenke Så jeg vil helst tro de har giftet seg borgerlig da.Den person som har sett dette opp, må da tydligvis være i slekt med deg.Ja, det er mye rart vi finner om våre forfedre og alle skjebnene er ikke alltid rosenrøde.Jeg har fremdeles en moster i Odda som er 95 år, men det er vel tvilsomt om hun husker denne familien.Lykke til videre ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kan denne ha noe med din Johan Edvin å gjøre LenkeFornavn og f.år passer Kan han ha tatt navnet Berg fordi han kom til Berg i Østfold i 1898 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Solveig: ser ut som ett spor og jobbe utifra ihvertfall. Skal søke litt rundt og se om jeg kan spore han opp etter at han flyttet til Berg. Kan kanskje bli vanskelig ihvertfall før vi får 1910 folketellingen. Men, jeg jobber nå med å der fantes en oversikt over hvem som har jobbet på Nitriden i Odda. Det ville jo ha kunnet hjulpet en god del :-). Problemet er ofte at menn er vanskelig å finne igjen så lenge de ikke var fra samme bygda eller ble gift. Sist, men ikke minst, finner man en kandidat så er det jo vanskelig å være sikker på at han er den rette, :-(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Dette er nok den samme som Johan Edvin i Berg,nå i Sarpsborg 1900 Legger den inn i tilfelle det kan bli bruk for den Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Fant ut litt mer om Johan Edvin Berg Lenke. Ser ut som han har jobbet eller satt inne i Vossevangen hjelpefengsel. Kanskje noe å jobbe videre med. Noen som vet noe om dette fengselet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Kanskje du må kontakte Voss kommune her.Fant ihvertfall et bilde av gamlefengselet - selv om ikke det hjelper mye! Lenke fengsel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, der var det noen tegn som ikke ble oppfattet her, prøv denne: LenkeOm du ikke kommer inn nå heller, så gå via Google. Jeg skrev 'Voss, fengsel'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ser her at fengselsarkivene visstnok ligger på statsarkivet: LenkeKanskje du burde spørre Yngvebø på Arkivforumet hvordan du skal gå fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.