Gå til innhold
Arkivverket

[#70306] Historien bak steinen - Bergen


Gjest Tor Trondsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Trondsen

Hei alle sammen. På en av mine kveldsturer i Bergen oppdaget/så jeg nærmere på en gravstøtte utenfor korskirken. Den står opp til kirkeveggen.Jeg lurte bare på om noen kjente historien bak ettersom det var en ganske omfattende gravskkrift, og damen ble omtalt som 'en tidlig utsprungen,fuldmoden, men xxxlig vild rose' og 'min første kjerlighed'Rosen het Aldla (?) Fischer, født BrunKan ikke skryte på meg noen forbindelser til denne damen som jeg vet om, men følte det lå en god historie her.

bilete7164.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jomfru Aletta Brun ble gm hr kiøbmd Johan Adolff Fischer 10.2.1801 i KK.Mad. Aletta Fischer gift 16 3/4 år gml ble gravlagt kl 1 1/2 Slet Paa Kke-Gaarden 16. mai 1801 KKrg. Bosted Rode 24-6.Johan Adolph og Aletta fikk en sønn i april 1801. Han finner jeg imidlertid ikke igjen. I 1801 er Johan Adolph i rode 24-4- som ugift 30 åring. Han blir siden gjengift og hans første datter i dette ekteskapet får navnet Aletta etter hans første kone.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan se ut for at sønnen de fikk i 1801, Johan Nordal Fischer, bor hos morfaren biskop Johan Nordahl Brun i 1815 i rode 17-54.Aletta bor hjemme med foreldrene ved FT 1801, 1.2.1801, og oppgis da å være 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

2.4.1801 var Adolph Fischer og kone kommunikanter i KK. Johan Nordal Bruns sønner og døtre var der samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her gjemmes en tidlig udsprungen fuldmoden men tidlig visnet rose Aletta Fischer. Elsket Hustru for Joh. Ad. Fischer En datter af og glad moder til en Johan Nordahl lod manden indhugge dette Naturens skjønneste Ord Min første Kjærlighed(noe mer av teksten, fra DIS gravminner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Som dere sikkert vet var det Alettes far, Johan Nordal Brun, som skrev 'Jeg tok min nystemte'.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mens jeg sitter og beundrer de gamle fjordabåtene som kommer inn vågen, minnes jeg selvsagt de fine stundene da 'Nystemten', som den heter på folkemunne, er blitt avsunget, nå senest under årets festspill.Her er Dokumentasjonsprosjektets side om JNB http://www.dokpro.uio.no/litteratur/brun/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

som vi ser av forlovererklæringen måtte Alette og Johan Adolph ha kongelig bev til ekteskasinngåelse. Her e den Lenke den gjaldt vielse i huset. Det ser ut for at vielse 16 år gml var helt greit, - ja det var vel slik. Vi har jo tidl, i andre sammenhenger, funnet bruder helt ned i 14 års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Jeg finner ham jeg antar er sønnen under gravlagde i 1865. DØD-0811 Gravlagd-1311, gift Overvrager Johan Nordahl Fischer 10-24 64 1/2 Aar M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.