Gå til innhold
Arkivverket

[#70311] Brukte vi pass i 1892 ?


Gjest Kjell Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Johannessen

Jeg har i lengre tid letet etter en person som emigrerte til Amerika mellom 1892 og 1915.Jeg har også søkt i dette forumet uten resultat. Da tenker jeg at hvis de brukte pass i den tiden, og jeg kan klare å finne det i et eller annet arkiv, kan jeg kanskje finne etternavnet hvis hun giftet før hun reiste. Hvis jeg da finner ut hvor å når passet ble utstedt, så reiste hun sikkert like etter at hun fikk passet.Er Riksarkiver plassen å lete etter et eventuelt pass kopi ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Passtvangen ble opphevet i Norge våren 1860, og det ble ikke innført pass igjen før under første verdenskrig.Emigranter skal normalt være å finne i emigrantprotokollene, men atskillige tusen lot være å registrere seg, ikke minst de mange sjøfolkene som 'hoppet av'. Disse skal imidlertid la seg finne i sjømannsrullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Johannessen

Takk for hjelpen Yngve. Det var ikke det svaret jeg håpet på, men nå slipper jeg i hvert fall å gruble på om passet kunne hjelpe meg. Jeg har navn og fødsels date på henne, samt at hun fikk et 'uekte' barn i Bergen 20 juni 1892. Dessuten vet jeg at hun bodde i Amerika 1915. Jeg vet ikke når hun reiste eller om hun var gift og skiftet etternavn da hun reiste.Derfor har jeg ingen trå å lete langs. Er det noen der ute som har en god ide til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.