Gå til innhold
Arkivverket

[#70314] Peder Larsen Viktil(fStavseth)ca 1721, søskenbarn med Anna Nilsdatter Juberg


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder jo på å skrive av skifter for Frosta/Åsen, og i dag kom jeg til skiftet etter Nils Ottersen Juberg den 5.august.1752. Blant hans arvinger er datteren Anna Nilsdatter som var 30 år, og hennes verge var hennes 'søskendebarn' Peder Larsen Viktil. Jeg har jo Peder Larsen Viktil(født i Stavseth på Frosta) som en av mine forfedre med foreldre Lars Pedersen Stavseth og Maren Arntsdatter.Det som er sikkert er at Annas far Nils Ottersen Juberg ikke kan være helbror av Larsen Pedersen eller Maren Arntsdatter, siden han faktisk heter Ottersen til etternavn. Han kan selvfølgelig var halvbror av en av disse. Det kommer frem i skiftet at Nils i første ekteskap var gift med en annen hustru en den som var 'igjenlevdende i skiftet', og det kan jo da ha vært søster av en Peder Larsens far Lars Pedersen eller Lars sin kone Maren Arntsdatter.Lars Pedersen Stavseth har jeg ikke søsken på, og han døde i ca 1718. Kona Maren Arntsdatter var jo nevnt i skiftet etter Randi Jonsdatter ei Maurvegan i 1734, og det kommer jo der fram at hun hadde en søster Karen Arntsdatter som hadde barn en ikke visste navn på(trodde jo først at Gunhild Jonsdatter og Siri Jonsdatter Hogstad var barn av Karen, men det har jeg gått bort fra). Maren og Karen var jo fra Moksnes med Arnt Pedersen som farTar ellers med det som står i skiftet etter Nils Ottersen Juberg om arvingene: Den 5.auguat 1752 'blev registrering iog vurdering begynt og foretatt på soldatlegdet og gården Jubert udi Frostense prestegjeld og hovdesogn tilpåfølgende arveskifte og deling. Skiftet var etter Nils Ottersen Juberg, og etterlatt enke var Kirsti Sørensdatter. Nils hadde disse barna med forrige hustru:-Sønnen Arnt Nilsen som bodde på en husmannsplass-Otter Nilsen som var 32 år, og bodde på en gård som begynner med K.-Anna Nilsdatter 30 år, og hennes verge var altså 'søskendebarn' Peder Larsen VigtilNils fikk disse barna med Kirsti Sørensdatter:-Søren Nilsen 22 år, som var soldat under captein Coldevins compagnie-Ola Nilsen 20 år, og bodde på arvetomten-Nils Nilsen 17 år, som bodde 'hos moderen' -Verge(curator) for Søren, Ola og Nils var deres halvbror Arnt Nilsen Juberg Håper noen kan si noe om hvordan Anna Nilsdatter Juberg født ca 1722(30 år i 1752) og hennes verge og min forfar Peder Larsen Viktil(født i Stavseth) kunne være søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Kan Nils Ottersen Jubergs første kone rett og slett være Karen Arntsdatter her? I såfall vil iallefall Peder Larsen Viktil(sønn av Karens søster Maren) og Anna Nilsdatter bli søskenbarn. En kan jo også merke seg at eldste sønn av Nils Ottersen og den ukjente kona heter Arnt. Karen og Maren er jo nevnt som døtre av Arnt Pedersen og kona Karen Jonsdatter ved skiftet etter Karen Jonsdatters søster Randi i Maurvegan i 1734. Holder på å skrive inn i slektsprogrammet opplysninger fra skiftet etter Peder Larsen Viktil 12.02.1771 hentet fra mikrofilm, og kom dermed inn på disse her igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.