Gå til innhold
Arkivverket

[#70322] Svänska flaggans dag


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Ville bare ønske de svenske debattanter i forumet til lykke med dagen. Och det kunne jo varit litt interessant å höra hur denna dagen blir feiret blant 'medel-svensson'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mens vi venter på 'medel-svendson' et par klipp fra innlegg i aviser på Gotland;”Tag med en svensk flagga och vifta som i Norge!!!””En dag som denna kanske det är dags att vara lite norska och vara stolta över vårt land, eller vad tycker du?”Ellers viste en uhøytidlig avismåling samme sted at 2/3 overhodet ikke feiret dagen, her forbinder mange stadig 6. juni kun med Gustav Vasa (det var jo også derfor man benyttet denne dato i 1809).Men Gotland er ikke Götaland eller Svealand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Jeg er selv ikke medel-svensson, men kan jo se hvordan menneskene rundt oss feirer eller ikke feirer, nå sitter vi i en hytte i Ringaby i Närke, så det er ikke så mye som skjer rundt oss. Men Sveriges Radio sender nationalromantisk musikk. Veldig vakkert, men langt fra de tre musikkkorpsene som kjørte våre kjente marsjer på Avenyn i Gøteborg for noen uker siden.Men visst er det som de skriver i avisene på Gotland et ønske om å finne sine egne tradisjoner. Og helst ikke la ekstrem- nasjonalistene ta over.Og Gotland er en del av Götaland påstås det her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hei Niels, jeg mente nok å uttrykke hva folk som har bodd på Gotland i generasjoner følte slektskap til og ikke de formelle grenser. Ingen setter spørsmålstegn ved at Gotland eller Skåne for den saks skyld er svensk, men ikke enhver gotlending eller skåning behøver å føle den tilhørighet (og gjør det heller ikke).Selv er jeg glad i både Gotland og Sverige og er ikke 'part' i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.