Gå til innhold
Arkivverket

[#70337] Aner til Nikolai Jentoft Nilsen (1875-ca 1936)i Nordland fylke


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Søker aner til Nikolai Jentoft Nilsen f 25.5.1875 (Seloter i Hadsel).Han skal være død i 1936 ved Sommarhusstrand i Hadsel. Var vel gift med Karoline P Asp født 9.3.1875 ved Sauøya Henningsvær i Vågan prestegjeld. hun døde 7.5.1966 v Sommarhusstrand. Dette er det jeg har som aner til Nikolai:Nils Johan Kristiansen født 26.4.1851 Gimsøy Sogn.Død 5.7.1916 plassen Seloter i Hadsel. Oline Kristine Jensdatter født 24.4.1856 Sommarhus i Hadsel.Død 16.10.1889 SeloterVidere skal det vist være Kristian Mikalsen ( mangler data) Elen Nilsdatter ( mangler data)Dåpen til Nikolai står i klokkerbok nr 888C04 ( 1864-1877)fødte/ døpte 1875 side 122 for Hadsel nr 83.er litt usikker på dåpsdato.Jeg vil gjerne ha med opplysninger om anene til Nikolai Jentoft s kone Karoline P Asp. Det jeg vet om Karoline sine aner er slik:Johan Petter Asp (2.5.1853 Asp Steinkjer.Død i jan 1893 Sommarhus) Nicoline Enoksdatter (14.2.1845 Sand i Hadsel død etter 1893 Sommarhusstrand i Hadsel).Kan noen sjekke opplysningene og evt komme med flere aner.Lurer på om jeg kommer inn på personer som står i Folk og slekt i Trondenes?mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Gravstedet til Karoline Nilsen, født Asp [url="http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2151306>LenkeGravstedstedregistrering for moren, Nikoline Asp LenkeHer er Nikoline Asp, født Enoksen i 1900 – ser ut som hun bor hos sønnen Nikolai og svigerdatteren Karoline LenkeKaroline giftet seg i Hadsel 15.11.1895 med Nikolai Jentoft Nilsen – se helt nederst på venstre side - Nordland fylke, Hadsel i Hadsel, Klokkerbok nr. 888C06 (1891-1908), Ekteviede 1896, side 363. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er foreldrene til Karoline i 1875. De er registrert med datteren Elise (??), født 1875 i Hadsel. LenkeJohan Peter Andreassen Asp og Nikoline Jakobine Enoksdatter giftet seg i Vågan 11.7.1875 – se nederst på venstre side. Johan Peter var sønn av Andreas Johannessen og Nikoline var datter av Enok Danielsen - Nordland fylke, Vågan, Ministerialbok nr. 874A01 (1866-1877), Ekteviede 1875, side 222. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er dåpen til Karoline 8.8.1875 i Vågan - Nordland fylke, Vågan, Klokkerbok nr. 874C03 (1870-1876), Fødte og døpte 1875, side 51.  Lenke og her er dåpen i kirkeboka Nordland fylke, Vågan, Ministerialbok nr. 874A01 (1866-1877), Fødte og døpte 1875, side 107. : LenkeHer er Nikoline i 1865 med foreldrene Enok Danielsen og Anne Rist LenkeDette kan være Johan i 1865 med foreldrene Andreas Johannessen og Johanna Mikalsdatter Lenke Johan hadde to eldre søstre, Ingeborganna, f. 1841 og Rebekka født 1846. Faren var født i 1811 og moren i 1812 i Trondheim.Her er dåpen (nr. 31) til Johan Peter, f. 2.5.1853, sønn av husmann Andreas Johannessen og Johanne Kristine Mikalsdatter Aspplads - Nord-Trøndelag fylke, Stod (Forr), Ministerialbok nr. 746A05 (1846-1859), Fødte og døpte menn 1853, side 24. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er dåpen til fire eldre søsken av Johan Peter:Elen Margrethe, 1836 Lenke Ole, f. 1838 Lenke. Moren er plutselig blitt Mentzdatter! Og det står det også i selve kirkeboka.Ingeborg Anne, 1841 LenkeIngeborg Rebekka, 1846. Men se at moren plutselig heter Johanne Martha Olsdatter! Lenke må være en eventuell feilregistrering i Digitalarkivet, for her er dåpen til Ingeborg Rebekka i kirkeboka. Her er moren registrert som Johanne Mikalsdatter – se nr. 19 Lenke. Ellers stemmer både fødselsdato og dåpsdato.Her er giftermålet til Andreas og Johanne i 1836 Lenke.Andreas Johannesen var 24 år gammel, født i Egge sogn, sønn av Johannes Andersen, mens Johanne var 23 år gammel, født i Trondheim, datter av Michel Andersen.Her har jeg funnet konfirmasjonen til Andreas Johannesen. Han er innført med bosted Sellie og det stemmer med det som er oppgitt ved giftermålet. Faren heter Johannes Andersen og moren heter Ingeborg Olsdatter, og de bodde på Østbyplads - Nord-Trøndelag fylke, Egge i Stod, Ministerialbok nr. 736A03 /3 (1816-1827), Konfirmerte 1827, side 546-547. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Gravstedet til Nikolai Jentoft Nilsen - [url="http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2151631>LenkeVed giftermålet med Karoline i 1895, er farens navn oppgitt til Nils Kristiansen Seloter, som også var forlover LenkeDette er vel gravstedsregistreringen for faren hans, Nils Johan Kristiansen: LenkeHer er Nikolai Jentoft med foreldrene i f.t. 1875 LenkeNils Kristiansen var gift med Oline Kristina Jensdatter, f. 1856 i Hadsel. Ser også at Nils Kristiansens mor, Elen Katrine Nilsdatter, f. 1828 i Gimsøy, og ugift, bodde hos sin sønn.Nils Johan Kristiansen ble gift med Oline Kristine Jensdatter 8.7.1875 i Hadsel – se nr. 7: Lenke.Som du sier innledningen til dette temaet, Rolf, er Nils Johan Kristiansens far oppgitt til Kristian Mikalsen, og moren må da være Elen Katrine Nilsdatter, jf. f.t. 1875. Det står også ved giftermålet at Nils Johan ble konfirmert i Hadsel.I 1865 var Nils Johan kommet til Hadsel, og jeg finner ham som pleiesønn hos ekteparet Elias Amundsen og Helene Rasmussen på Seloter LenkeJeg finner konfirmasjonen i 1867 i Hadsel for en Nils Johan, født 26.4.1851 i Vågan prestegjeld – se helt nederst på venstre side - Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A07 (1849-1869), Konfirmerte 1867, side 219. Lenke. Navn og fødselsdato og fødested stemmer, men foreldrene er oppgitt til Christian Johnsen og Christine Nilsdatter!Jeg ser at Nils Kristiansen, far til Nikolai Jentoft, var gift på nytt i 1900 med Elise Jakobsen og det er nevnt fire barn: Akselia, Nilberg, Agnes og Eilert. Moren til Nils, Elen Nilsdatter, bodde sammen med familien LenkeDatteren Akselie Nikoline født 1886, var datteren til Nils Johan Kristiansen og hans første kone Oline Kristine Jensdatter – se dåpen (nr. 76) Lenke. Det samme var sønnen Nilberg Olai, født 1888: Lenke.Nils Johan Kristiansen giftet seg med Elise Jakobsen i 1894 (nr. 5) - Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A12 (1891-1903), Ekteviede 1894, side 188.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Spørs om det er noe som er en feilføring i kirkebok når det gjelder foreldre til Nils Johan Kristiansen . spørs om en skal gå ut i fra info i konfirmasjonen som er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Det er noe som ikke stemmer her da.Jeg ser at i giftermålet til Nils Johan Kristiansen i ekteskapet med Elise Jakobsen at det står Christian Johnsen som far til Nils.Hva som har skjedd her er vel et spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

I den andre kirkeboka for Hadsel,står det rett navn på mora,men her har gutten fått hele 4 navn,Nils Johan Hans Henrik (nr.21) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Jeg kikket ikke så nøye på giftermålet med Elise. Men i klokkerboka (innlegg 8) synes jeg det står at faren heter Christian M Johnsen?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Kan det være slik at det er blitt Kristian Mikalsen Johnsen som har blitt til Kristian Mikalsen ?Slik at Johnsen har evt falt ut på en eller annen måte. Kan det også være slik at Elen Katrine Nilsdatter også har fått et annet navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hva blir mest riktig å gjøre i dette tilfelle når det gjelder bruk av navn? Skal jeg kalle bruke Kristian Mikalsen eller skal jeg bruke Christian M Johnsen som navn og Christine Nilsdatter. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.