Gå til innhold
Arkivverket

[#70338] Hjälp att läsa ett skifte?


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Idag när jag letade efter ett skifte för en person så råkade jag av en ren slump hitta ett skifte för en annan person som jag egentligen hade gett upp om att hitta när han dog. Anders Andersen.Här finns paret Anders Andersen och Goro Helgesdatter i FT 1801 på Grönbakken i Nes AK. Det står i FT Tore Helgesdatter men jag har kollat i originalet och det är feltranskriberat, korrekt är Goro. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f18010236&gardpostnr=107&personpostnr=2314&viskorrektur=true>LenkeJag hade egentligen kunnat bläddra förbi Anders i skiftesprotokollet för hustruns namn var ett helt annat (Berte Torsdatter) men reagerade på de tre barnens namn som stämde perfekt inkl make och ålder på en. Nåväl, jag hittade Anders och Bertes vigsel 1803, men det står inte att de är änklingar. (Berte var tidigare gift med Hans Olsen som dog 1796 och efter honom fanns det också ett skifte som jag råkade se.) Här gifter de sig i okt 1803 (långt ner vänster sida): LenkeAnders hittar jag avliden 1809. Att jag inte hittat honom tidigare beror på att det dels var fel gård, hade väntat mig Grönbakken (eller Klodsbodung som det tillhör) och inte Auli, dels var det helt fel ålder också, i dödsboken står det 76 år men i själva verket var han 65. Ganska stor avvikelse.... Långt upp på vänster sida i oktober finns han.

bilete7165.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Yes! Äntligen hittade jag första frun Goro Helgesdatter avliden: LenkeTyvärr hade jag tidigare bara letat i de transkriberade sidorna från Raumnes Historielag men de hade missat de sista tre månaderna 1803. Livsfarligt att lita på avskrivna källor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Ser att 65 läst mitt inlägg, men ingen respons. Är det ingen som vet vad en 'alimisse lem' är? Eller min andra fråga: 'Sen undrar jag angående hans andra giftermål, borde det inte ha varit skifte efter Guro innan han kunde gifta om sig?' Skiftet har jag lyckats lista ut det mesta vad som står nu så det är ok.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Et almisselem var en person som levde av almisser (http://nn.wikipedia.org/wiki/Almisse).Med hensyn til et eventuelt skifte, burde det nok ha vært holdt offentlig skifte etter Guro ettersom hun så langt jeg forstår etterlot seg i alle fall én umyndig arving (Karen Andersdatter). Men det kan tenkes at det ikke var verdier å skifte i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Stämmer, Karen var omyndig när Goro dog. Men om de levde som almisse lem 1801 så kan de väl inte ha haft så mycket av värde? Kunde inte hitta nåt skifte efter henne i alla fall. Därför blir jag så förvånad att Anders hade skifte när han dog sex år senare? Kan det ha varit så att när han gifte om sig så blev hälften av nya fruns tillgångar hans också? Hon ägde vad jag förstod husmannsplatsen Korsdalen (under Auli) de bodde på. Den fick hon efter sin första mans död, innan han dog bodde de på på Auli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, andre kona har da tydeligvis tilført boet litt midler. Og ja, hele boet tas med i skiftet, og så beholder gjenlevende ektefelle halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.