Gå til innhold
Arkivverket

[#70339] tydehjelp, daniel martin øien


Gjest Anders Rofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Rofstad

hei, kan noen hjelpe meg med å tyde inskift på konfirmant nr 18, daniel martin øien; Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet (Bakke), Ministerialbok nr. 604A18 (1893-1900), Konfirmerte 1899, side 447. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3035&idx_id=3035&uid=ny&idx_side=-383>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Foreldra er ihvertfall Jonas Nilsen og Ingeborg Danielsdtr, men resten greier jeg ikke.Da er han nok døpt her n° 71: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet, Klokkerbok nr. 604C03 (1870-1885), Fødte og døpte menn 1884, side 117. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15716&idx_id=15716&uid=ny&idx_side=-119>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

I adressebok for Trondheim for 1899 har Daniel Martin Øiens mor. Ingeborg Danielsen, denne adressen: 'Bloksbjerg', Øen.I adressebok for Trondhjem 1898 har Ingeborg Danielsen adresse Grændsen 6.Jeg klarer ikke helt å tyde nøyaktig det som står, men det sier vel at at Daniel har adresse Grendsen 6 og at han nå flytter til 'Bloksberg' på Øen, dagens Øya.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ingeborg og Daniel bor fortsatt på Bloksbjerg på Øen i 1900: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1601&kenr=001&bnr=0031&lnr=04>LenkeDet spørs om Daniel har vært matros noen gang utfra yrkestittelen her og lagerformand når han gifter seg. Prøv å følg ham i adressebøkene for Trondheim og se hvilke yrke han har fram til vielsen. Bøkene finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Jeg tror det står: 'Grendsen 6 efter antegnelse, flyttet til Bloksberg Øen, Doms(ognet), hos moderen'. Etter farens navn står det u(gift) og noe som ser ut som et kors, det betyr vel at han er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen Grete og Randi og hei Kjellaug..takker for hjelp igjen!og randi, nok en gang har du kommet med noe nytting. i mitt søk etter daniel i 1912-13, snublet jeg over følgende; martin øien, styrmand,wesselsgt 17 (1912) og marthin øyen, styrmand, Festningsgt 11 (1913)skal tro om ikke det er vår mann..da er det tilbake til folketellinger igjen.. :-)igjen, takk for hjelp!anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

det hadde vært serdeles nyttig ja... :-)men hva skal vi tro om denne kandidaten fra 1900 tellingen da???Lenkekan jo være kan er født i 75 og ikke 85, eller??anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Finner ingen Ingeborg Danielsdtr i 1848-49, men i 1847 er det en, n° 29: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A07 (1829-1860), Fødte og døpte 1847, side 54. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2395&idx_id=2395&uid=ny&idx_side=-58>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Se bort fra siste innlegg, det var jo DANIEL Eriksen og ikke omvendt. men han kom fra Fragerlie står det da de gftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er en Daniel Eriksen f i 1816, men kan ikke se at han har noen forbindelse til Fagerlie dersom da ikke moren kommer derfra: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Klokkerbok nr. 672C01 (1816-1831), Fødte og døpte 1816, side 4. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2433&idx_id=2433&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Til innlegg 8: DS «Haakon Adalstein» (kallesignal JSMD / LDKH) var et tidligere passasjer- og hurtigruteskip som ble overlevert Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS: LenkeMvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei astrid og kjellaug...kjempemessig... da har jeg mye på Danial Martin! :-)til Randi... synes denne Martin seiler (humf) opp som en god kandidat...det hadde virkelig vært kjekt med 1910 tellingene, det har du virkelig rett i.får håpe at skibsrullene kan gi noen svar.mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

HeiDet er den 'riktige' Daniel Eriksen som blir født 1816 og som det henvises til i innlegg 17.Jeg har kopi av et skifte etter ungkar John Johnsen Fagerli i Meldalen 1904. I og med at han er ungkar oppgis farbroderen Erik Johnsen Fagerlis arvinger. Der oppgis sønnen Daniel Eriksen samt hans barn bl.a. Ingeborg Danielsdatter adr. Fru ett eller annet, Bloksberg,Trondheim.I dette skiftet er det også en John el Johan Johnsen som bor i Wesselsgate i Trondheim. Han er sønn av John Eriksen - Daniels bror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen alle sammenog takk for all hjelp.. da har jeg rimelig bra oversikt over Daniel Martin :-)beklager hvis noen av mine innlegg kan virke litt 'kryptiske' på noen. Noen av innleggene her reffererer til andre tråder som omhandler min leting etter en oldefar. så for å få den fulle oversikt, se også innlegg nr; 67280, 66590 og 66513...btw, hvis det er noen 'eksperter' på hurtigruta eller NFDS her, så ta gjerne kontakt! :-)mvh Anders Rofstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.