Gå til innhold
Arkivverket

[#70342] Julie Nilsen f 1851 Øksnes, i Sigerfjord 1900. Coldevin Stavem viet Dverberg?


Gjest Hilde Stavem
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Stavem

Håper noen kan hjelpe, sporene stopper for meg.Min oldemor Marie Christine Nilsen, f 4/10 1855 på Langenes, Øksnes, ble gift 21/10 1882 med min oldefar Coldevin Stavem f 14/7 1849 i Sigerfjord.Marie døde allerede 1/1 1895 i Sigerfjord og etterlot seg 5 barn.Ved FT1900 har oldefar Coldevin en husholderske Julie Nilsen fra Øksnes. Det vil jeg tro er oldemors ugifte søster, Julie Pauline Sophie Nilsen f 8/8 1881, som passer sin avdøde søsters barn. Men hvor ble Julie av etter FT1900? Ble hun i Sigerfjord hos Coldevin? Klarer ikke se at hun døde i Sigerfjord, har hun flyttet et annet sted, tilbake til Langenes eller til et nytt sted? Har noen kjennskap til hvor det ble av Julie?Oldefar Coldevin giftet seg påny med Amanda Nilsdatter f 1/9 1882 på Dverberg. Deres første barn, Karl, ble født 6/2 1905. Men jeg klarer ikke å finne vielsen til Coldevin og Amanda, og heller ikke dåpen til Karl, i kirkebok for Sortland eller Dverberg.Coldevins og Amandas barn nr 2, Karin, f 24/4 1907, er døpt på Sortland.Lurer på om Coldevin og Amanda kan være viet, og Karl døpt, i Dverberg, men i en dissentermenighet.Ved FT1900 bor Amanda hjemme hos foreldrene på Furfjord i Dverberg. Faren, Nils A. Petersen, f 5/1 1843 i Øksnes, er oppført som 'Udtraadt, intet samf.' Amanda og flere av søsknene hennes er også 'udtraadt'.(Amandas mor, Ingeborg Anna Indiane f Maas, f 4/7 1845, står for øvrig ikke oppført som udtradt ved FT1900)Samtidig er jeg blitt fortalt at Amandas far var klokker i Dverberg! Kan Amandas far Nils ha vært klokker i den Evangelisk-lutherske frikirke på Dverberg? I så fall finnes kanskje både vielsen til Coldevin og Amanda, og Karls dåp, i frikirkens protokoll. Har noen tilgang til disse protokollene fra Dverberg? Takknemlig hvis noen kan hjelpe meg på sporet; det stopper opp for meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Takk, det var kjapt! I kommentarfeltet for dåpen til Karl Martin står det 'attest levert'. Kan det menes vigselsattest? I så fall betyr det vel at Coldevin og Amanda er viet et annet sted enn Sortland, f eks i Ev-Luth frikirke i Dverberg eller borgerlig vielse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ja,det ville jeg tro.Men rart de ikke finnes i dissenter-protokollene hvis de er viet i frikirka ? Vil helst tro at de har giftet seg borgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Var litt for snar første gang jeg raste gjennom kirkebøkene for Vågan,de giftet seg i Vågan kirke 1.juli 1903 :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ser ikke ut som Julie ble gift etter 1900,eller flyttet fra Sortland.Det er vel henne vi finner gravlagt i 1934 på Sortland under 'Gravminner i Norge' :(mulig du må dobbelklikke for å få fram bilde av steinen)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Utrolig, dette hadde jeg aldri hatt fantasi til å finne!Coldevin og Amanda var bosatt i Sigerfjord, Sortland, Vesterålen. Amanda var fra Dverberg, men jobbet som hushjelp hos Coldevin i Sigerfjord. Borgerlig vielse var nok ikke et alternativ for klokkerens datter, Amanda.Så vies de altså 1/7 1903, på Austvågøy i Lofoten; i Vågan kirke, Kabelvåg!Overfarten fra Sigerfjord til Kabelvåg var vel en flott bryllupsreise. I tillegg hadde Coldevin en tilknytning til Lofoten: faren hans, Knut Larsen Stavem, omkom på lofotfiske 16/1 1866. Han ble funnet om våren, på et skjær og var gravlagt på Borge i Lofoten, Vestvågøy,15/7 1866. (Han reddet seg i land, men frøs i hjel, antageligvis)Kanskje brudeparet (og evt Coldevins mor Jensine f 22/5 1824, d 17/2 1906) har besøkt graven på Vestvågøy før vielsen på Austvågøy. Sånn sett ble valget av kirkebryllup i Kabelvåg nokså logisk.Takk igjen for utrolig god hjelp! Nå lurer jeg bare på hvor det ble av Julie Pauline Sophie Nilsen fra Langenes, Øksnes, f 8/8 1851, som var hos Coldevin i 1900. (se første innlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Hei Anne,Tenk at du kan sende meg bilde av graven til Julie! Dette har jeg lurt på en stund, flott å få hjelp. Da har Julie kanskje blitt i huset hos Coldevin etter at han giftet seg igjen, eller flyttet til annen slekt i bygda eller tatt en post i Sigerfjord.Fødselsdatoen på lenken du sendte var sikkert lest feil av gravstøtten - den korrekte skal være 8/8 1851, men blir 8/8 kan lett bli til 3/9 med litt mose på!Ha det bra og hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser du spør etter opplysninger om Nils Andreas Pettersens datter Amanda Marie 1/9-1882 - 2/11-1974. Hun var nr. 11 av 14 barn til Nils pettersen og Ingeborg Maas. Hun flyttet til Sortland 1903 ifølge Andøy bygdebok Bind III i Gård og slekt del II. s. 48 og foreldrene Nils og Ingeborg er bilde av med kommenter om deres liv s. 32Han var snekker og jordbruker, ingegnting nevnt om at han var klokker. Det står ingenting om Amandas ekteskap, det tiltross for at det er samme forfatter av Sortland, Øksnes og Andøy bygdebok. Dette tyder jo på at hun kanskje ble gift et annet sted en i Vesterålen.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Lange

Hei. I bygdeboka for Øksnes, bind 4, har forfatteren Johan Borgos skrevet en god del om Julie (og Maries) foreldre under gården Husjord. I flg b.boka het hun forresten Julia, og Nielsen til etternavn.Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norges Skipsførere 1935-1953: Einar Bernhoft Stavem, Stabekk pr. Oslo, f.12-5-1892 på Sortland. Til sjøs 1909 med s. 'Bertha' av Arendal. Styrm.eks. 1917 og skipsf.eks. 1920 i Oslo. Styrm. med 'Mannie Swan', 'Christoffer Ellingsen', 'Vesco' og 'Haakon Hauan'. Ble i 1937 fører av d.s. 'Tiger' (5800) av Bergen, tilh. Vestlandske Petroleumscomp. Fører nå m.s. 'Haakon Hauan' (10000) av Oslo, tilh. Østlandske Petroleums Co. - Gift. 2 barn.Dåpen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norske sykepleiere utgitt 1960: Karin Sofie Stavem, bestyrerinne, N.K.S. Treningsinstitutt, Mo i Rana. Født 21-4-1907 i Sigerfjord, Sortland. Sykepl.utd.: N.K.S. sykepl.sk., Bodø 1932-35. Spes.utd.: Røntgen og laboratoriet. Off. godkjent sykepl. Studieopph. i Israel 1/2 år 1952 ved Beth Cholim, Raanana, tbc-sanatorium, laboratorie- og røntgenarbeid.Praksis som sykepleier: Bodø sykehus, øre- nese- hals- og med.avd. 2 år. Talvik tbc-hjem og barnekoloni 10 år. Eg sykehus, Kristiansand S. 1 1/2 år. Bestyrerinne N.K.S. Treningsinstitutt, Mo i Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Takk for fine, nye tips. Det var utrolig flott!Må få tak i det som står om foreldrene til Marie Christine Nilsen på Husjord i bygdebok for Øksnes. Den finnes vel ikke på nettet?Angående Amanda Nilsdatters foreldre i Dverberg: jeg er blitt fortalt at faren Nils A. Petersen var snekker og gårdbruker, men også klokker. Vet ikke om det kan ha vært i en dissentermenighet, siden han v/FT1900 er oppført som 'udtraadt'. Det var vel mer et ekstraverv enn en fulltidsjobb å være klokker; dermed gikk det vel an å være gårdbruker/snekker og i tillegg klokker?Artig å høre om yrkeslivet til farfar Einar. Jeg visste han hadde gått på Sjømannsskolen på Ekeberg, men ikke når. Jeg visste også at han hadde vært skipper på 'Haakon Hauan' (men ikke når), for han fikk skipsklokka med 'Haakon Hauan' på da skipet gikk til opphugging!Også morsomt å høre om yrkeslivet til tante Karin!Det var flere sykepleiere i familien- det står vel ikke noe i Norske sykepleiere 1960 om sykepleier Laura Stavem, f ca 1890, også datter av Coldevin Stavem og Marie Christine Nilsen (og søster av min farfar)?Eller om sykepleier Marie Brun Ellingsen, f ca 1896, gift med Einar Stavem?Er også interessert i mer om farfars bror Ludolf Stavem, f ca 1883, som ble redaktør på Stokmarknes (for Vesteraalens Avis?). Vet ikke om han hadde familie. Familiekrøniken vil ha det til at han var delvis ufør og uskikket til å ro fiske. Dermed ble han familiens intellektuelle... Er det noen som vet noe om Ludolf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. gravminner døde Ludolf Hilberg Stavem på Sortland i 1923.Laura Stavem, Miss, Hotel du Louvre, Monte Carlo, Monaco. Det er alt som står om henne. Marie er ikke omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Hei,Takk igjen for hjelp! Enten har Ludolf Stavem flyttet hjem fra Stokmarknes til Sigerfjord før han døde, eller kanskje han bare ble gravlagt hjemme i Sigerfjord. På Stokmarknes er det en gate oppkalt etter Ludolf: Redaktør Stavems gate.Laura Stavem forble ugift og døde i Oslo på 70-tallet. Jeg hadde håpet det sto noe i Norske sykepleiere om hva Laura gjorde tidlig i yrkeslivet - jeg har blitt fortalt at hun blant annet skal ha vært bestyrerinne på tuberkolosehjemmet i Sigerfjord en periode. -Adresse Monte Carlo, Monaco - det høres gåtefullt ut! Laura jobbet en del år i utlandet, og var en lang stund sykepleier for en engelsk dame som tilbrakte deler av året ved Rivieraen, så de bodde nok på Hotel du Louvre en del. Jeg tror også de var i Italia.Takk igjen for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Lange

Fra bygdeboka for Øksnes henter jeg følgende: Lars Johan Nielsen 1824-1881 født i Bergen. Foreldre: Nils Jakobsen/Pernilla Larsdtr, gift i 1851 med Henriette Falch, født i Vågan, foreldre Andreas Falch 1776-1854 og Bergitta Maria Røst Rasch 1781-1854. Lars og Henriette fikk flg barn: Julia Paulina Sofia 1851-1934, Andreas Bernhard 1853-1919, Maria Kristina 1855-1895, Laura Henrietta 1859 - ?, og Carl Emil 1863-1897. Fra Johan Borgos bygdebok for Øksnes, henter jeg følgende: Henriette Falch kjøpte gården Husjord på auksjon etter Jens Ellingsen i Langenesværet, to år etter giftemålet med Lars. Lars og Henriette var i flg folketellingene et fiskerbondepar, men de hadde ike stor formue og inntekt som mange av handesmennene på den tida. Drifta var betydelig på sjø og land. Buskapen telte i 1865 seks kyr og 12 sauer. Lars var høvedsmann på egen båt, og han tjente store penger i storsildtida. I 1881 omkom han på sjøen rett utafor Husjorda. Året etter solgte Henriette gården til sønnen Andreas Bernhard Nielsen, som dreiv handel på Stø. Nå flytta ahn drifta si til Husjorda, og firmaet A.B.Nielsen blei heimehørende der.Dette er sitat fra bygdeboka for Øksnes, og der står mye å lese om drifta på Husjorda.Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Takk for dette utdraget om Nielsen-familien fra bygdeboka for Øksnes! Nå fant jeg også dette jubileumsheftet om AB Nielsen 100 1880-1980 http://husjord.no/Historie.pdfEllers ser jeg at bygdeboka for Øksnes ikke har mye om Laura Henriette Nilsen (Nielsen), f 1859. Hun ble gift 15/10 1883 med handelsmann Peder Martin Pedersen f 1858. Peder var ved FT1875 på Strand i Sortland. Ser ut som Laura døde i barsel 29/6 1887 på Sortland, da med bopæl 'Frt Haugen'.Haugen var vel gården som Jensine Bryn og Knut Larsen Stavem drev ved FT1865? Jensine var svigermor til Lauras søster, Marie Christine Stavem f Nilsen (Nielsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Når det siste bindet av gårds- og slektshistoria for Sortland blir ferdig om to-tre år, vil heile Stavem-slekta bli omtalt der. Da regner jeg med at bilderedaktøren finner plass for fotoet av Coldevin Stavem og familie på båttur, med Knut og Marie Hamsun som passasjerer. Hamsun var en venn av Stavem-paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Gleder meg til siste bind av Sortland bygdebok, det blir flott!I mellomtiden lurer jeg på om det finnes flere skriftlige kilder om Hamsuns måneder som tilfeldig hyret slåttekar og nothund hos Coldevin Stavem i Sigerfjord juni-september 1879, og om deres tilfeldige møte på Ellingsens hotell (siden Sortland hotell) på Sortland over 30 år senere. Hamsun gjemte seg bort på Ellingsens pensjonat mens han skrev 'Den siste Glæde' høsten 1911-våren 1912.Jeg kjenner til Inge Næsviks artikkel: 'Omkring Hamsuns 'Landstrykere' - Markedsliv, nothund og dikter' i Norlandsposten 29/4 1929, der disse tilfeldige møtene mellom Hamsun og Coldevin er beskrevet, men jeg er svært interessert hvis det finnes mer skrevet om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

I øyeblikket har jeg dessverre ikke tid til å leite etter mer Hamsun/Stavem-stoff. Siste bindet for Andøy tar all mi tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.