Gå til innhold
Arkivverket

[#70350] Om Jörgen Rasmusen Mellebye, Östfold


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Jörgen var födt ca 1727 og döde i 1799. Han bodde på gårdene Mellebye, Lundestad, Koksröd og Tverbeck. Han var gift med Ingeborg Giödesdatter Heltorp. Jörgen var korporal, senere sersjant og lagrettemann. Hvor kom han fra og hvem var foreldrene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Begravet ved Berg kirke, 24. nov. 1799: Jørgen Rasmussen Tverbæk, 72 aar:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 1 (1770-1814), Døde og begravede 1800, side 446-447. Permanent sidelenke: LenkeLete videre i Berg?mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Iflg. Familysearch er han født på Mellby, Skjeberg 12. og døpt 16. nov. 1727.Her i KB (Rasmus Melbyes Son Jørn) - spalte helt til høyre:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1726-1791), Kronologisk liste 1727, side 4. Permanent sidelenke: LenkeIflg. FS: Gift 3 ganger. Foreldre: Rasmus TARALDSEN og Beate JACOBSD.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Mange takk for god hjelp,Egil ! Da får jeg pröve å finne ut mer om Mellby og foreldrene til Jörgen.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Hei!Arne Melleby har skrevet om gården Melleby i Ingedal, Skjeberg i Skjeberg historielags årsskrift Magnus 1996. Kanskje det er stoff av interesse der?mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Melby (Melleby) er en gård i Ingedal, Skjeberg. Dessverre ingen gårdshist., men bygdeboken for Skjeberg kan kanskje ha noe.På FS er det mer om Jørgen og hans foreldre enn i hvert fall jeg kan lese ut av kirkeboken ... Det kommer kanskje fra (kombinasjon av innføringer - vielse, fødsler ...) fra transkriberte kirkebøker for Skjeberg som bl.a. finnes på bibliotekene i Sarpsborg og Fredrikstad.Ev. fra gårdshistoriene til Berg-gårdene du nevner, Lundestad (en meget stor gård etter norske forhold), Koksrød, Tverbekk (Røsnes). Det er rel. nylig utgitt gårdshist. for Berg.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Mange takk for gode tips, Egil og Tom ! Jeg forstår at jeg må dra til Norge for å komme videre. Det er vanskelig å få fjernlånt norske bygdeböker her (kommuneökonomi!) Har noe flere opplysninger,tar jeg imot med stor glede!Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Dom 19 p.Tr. 1718 Skjeb. Trolovet Rasmus Taraldsen og Beate Jacobsdtr. Vades: Rasmus, Svend og Helje Børjen, Jørgen Berg.Dom. 1.Adv. 1718 Skjeb. Brudfolk Rasmus Taralsen og Berte Jacobsdatter.Skattemandtall 1723 Skjeberg Sogn. : Mellebye. Oppsidder Rasmus Taraldsen. Eier: Jacob Børgen.Skoskatten 1711 Skjeberg Sogn: Mellebye. Rasmus Joensen og qvinde. Dragon Ole Pedersens qvinde.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Per -- Jørgen var første gang gift med Marie Sørensen,hun var født 4 aug 1714.De fikk fem barn.Maria døde 5 des 1774.Neste kone var Ingebor Gudesdatter,hun ble døpt 23 apr 1730 Ingedal.De fikk åtte barn.Ingebor ble begravet 17 juni 1787 Berg.Ingebors foreldre var Gode Nilsen født 1682,og Mallina Clausdatter født 1693.Neste kone var Lisbet Olsen født ca 1726,de fikk fire barn.Det som er litt merkelig,er at i Jørgens ekteskap med Marie og Lisbet,har barna Olsen til etternavn?Ps Foreldrene til Mallina var Claus Erichsen født 1661 Boe Ingedal,og Ingeborg Larsdatter født 1665 samme sted.Alle data FS Mvh Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei igjenn - Rasmus Taraldsen or Olsen født 11 des 1675 Melby,skjeberg,død 10 okt 1745.Han var første gang gift med Sidsel Olsen født 1680 Melby,hun døde 12 des 1713.De fikk et barn Else født 6 feb 1712 Melby.Han giftet seg så med Beate 1 des 1716 i Skjeberg,og her ble det ti barn.Rasmus far het Ole Rasmussen,og var gift med Marie Sørensen.Her er nok forklaringen på Jørgens barn,med etternavnet Olsen. Mvh Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Mange takk for fyldige og gode opplysninger.Dette er stor fremgang. Nok en gang, Mange takk!Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Ang. (9), (10):Sånne forvirrende - og ukorrekte - 'etternavn-konstruksjoner' finner man ofte på Familysearch.Jeg har en mistanke om at det skyldes 'konstruksjoner' ved avskrift av slektsdata, f.eks. ved unge mormoner-'misjonærer' fra U.S.A. som har dette som en av oppgavene under sin tjeneste i Norge, men som vet lite om norsk slekts-historie ...Dette bare som en påminning om at FS-opplysninger alltid må kontrolleres. Men FS er jo et fantastisk hjelpemiddel for å finne fram til hvor man skal lete i primærkilder.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Kanskje jeg misforstod. Trodde du mente at Olsen som 'etternavn' var forvirrende - og at det hadde blitt til et familienavn for flere generasjoner i FS ..Nå har jeg sett eksempler på at -sen-navn er blitt brukt som familienavn på landsbygda også på begynnelsen av 1800-tallet. Men det tror jeg nærmest var begrenset til proprietær- og embedsmanns-familer.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Må nok si meg enig med Egil Glørud at (9) og (10) er litt forrvirrende.1. Hvor har du fra at Rasmus Taraldsens far heter Ole?Vil tro det er mer sannsynlig at hans far het Tarald.2. Hvor er opplysningene om at Jørgen Rasmussen er gift med Maria Sørensen, Lisbeth Olsdatter?Det jeg tror er at her har det blitt noen forvekslinger.Etter å se på tema 23207 som det blir henvist til i innlegg (11)ser man at Jørgen hadde en bror, Ole Rasmussen, som gifter seg med ei Maria Sørensdatter og Lisbet Olsdatter.Jørgen gifter seg med Ingeborg Gødesdatter og det er ikke opplyst om flere giftermål.Så den Ole Rasmussen som gifter seg med Maria Sørensen er vel da sannsynligvis Rasmus Taraldsen sin sønn, og ikke far.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Karl Johnny, håper du ikke tok mitt innlegg som en skarp mening. Det var i såfall ikke min intensjon.Det var bare det at det du noterte ned stod litt i kontrast mot det som kom frem i tema 23207.Men ser at min tone i (16) kan ha vært unødig skarp.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Maria Sørensdatter Løcke (9) giftet seg med Jørgens bror Ole 9.10.1743. Ole døpt 23tr. 1724 i Ingedal krk, død 5.5.1786 i Skjeberg. Maria var en god del eldre enn sin mann Ole. Hun hadde vært gift tidligere med Niels Aasmundsen Udengen. Ole og Maria fikk 3 barn som levde opp.Oles andre kone het Lisbeth Olsdatter, de fikk 4 barn sammen. Jeg kan ikke se at Jørgen Rasmussen Melleby har vært gift mer enn en gang, da i mine notater.Ole Og Maria er forøvrig mine aner.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Takk for mange og viktige opplysninger! Er det noen som vet når Jörgen Rasmussens kone Ingeborg ble födt og når hun döde ? Har noen opplysninger om hennes foreldre, Giöde och Magdalena?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ingeborg Gødesdtr døpt 2. påskedag 1730 i Ingedal. Foreldre Gøde (Gøthe-Giøde) Nilsen og Malene Clausdatter. Faddere: Johane Bisberg, Brynel Nilsens Qvinde, Lars Bøe, Anders Bisberg og Juul Pedersen. Ingeborg døde på Koxerød, og ble begravet 17.6.1787 ved Berg krk.Ved skattematrikkel 1723 bodde Gøthe (1682-1770) som oppsitter med familie på Løche østre i Skjeberg. Eier av gården var Skjeberg presteboel. Ved ekstraskatten 1762 er Gøthe Nilsen og kone oppført som selveiere på Bø østre i Skjeberg. Kona Malene Clausdatter (ca 1693- død 1774 i Skjeberg).Malenes foreldre Claus Eriksen Østre Bøe (1661- 1739) og Ingeborg Larsdatter som ble begravet skjærtorsdag 1730 i Ingedal.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei PerOm du sender meg din mail adr. skal du få antagelig det du trenger av Melleby slekten. Min adr. er: jfk1000@halden.net, Så blir vi nok enige om hva du trenger.Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.