Gå til innhold
Arkivverket

[#70366] Georg F Krogh, b1826, Throndhjems Bypost


Gjest Fredrik Buch
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Uff, jeg mente selvsagt 'fasters ektemann' (filleonkel) ! Og den mulige oppkallingen passer jo bra, siden Georg Friderich von Krogh døde i Trondheim samme år som Georg Fredrik Krogh ble døpt i Vår Frue kirke (1826).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I så fall er Georg Fredrik Krogh f. 1826 sin grandonkel (morfars bror) identisk med den i innlegg #25 og #26 omtalte fasters ektemann (filleonkel) Georg Friderich von Krogh (1777-1826).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

NB: Det skal i #27 stå 'mulige' fasters ektemann, faktisk kanskje 'litt mindre mulig' når opphavet til Krogh-navnet nå viser seg å være Georg Fredrik Krogh's mor Christiane Kraag Krog og dennes far Hans Erhardt Krogh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Astrid/14:) Hvem er iflg. Roger de Robelin's 'Skankeätten' foreldre til Elen Kristina Schanche (gift 1797 med Hans Echardt Krogh, født 1769) ?(Det skal vel forresten være 'ERhardt' her også, ikke EChardt ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) I FT 1875 (Lenke) er det ført tre barn født etter FT 1865. Det er vel rimelig å tro at den yngste av disse, Otto Kjeld Krag Krogh, f. ca. 1875, er sønn av kone nr. 2, 'Wilhelmine Krogh', og at de øvrige er barn av (avdøde ?) Sophie Emilie Joh.datter Buzzi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det noen som kan verifiserea) mine notater (ref. innlegg #22) om at Johan Christian Wibe von Krogh (f. ca. 1820) var sønn av Georg Friderich von Krogh (1777-1826) i Trondheim og hans 2. hustru Birgitta Johanne Wibe, ogb) hypotesen (ref. innlegg #26) som innebærer at nevnte Johan Christian Wibe von Krogh var søskenbarn av den i innlegg #1 'ettersøkte' Georg Fredrik Krogh (f. 1826) sin mor Christiane Kraag Krog (f. feb. 1801) fra Værran, bosatt i Trondheim ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Per,mine observasjoner kommer via internettet siden jeg er i California, og jeg har Johan Christian Wibe von Krogh som du sier, fra Munthe's netsted (genealogy.munthe.net). Jeg kan ikke se spesielle referanser der...I FT1801 fant jeg at Ditlev Johansen Wibe og Canuta Pauline Nordal hadde fire barn, deriblant Birgitte Johanne og Johan Christian, som var født i 1791.Uten å ha bevis tror jeg Johan Christian er den Jochum Wibe som var GFK's far, men det kunne jo være hans yngre bror... Navnet Joachim kan komme fra Ditlev Johansen Wibe's mors (Anna Cathrine Pihl) sin far, Joachim Pihl. Så jeg støtter ditt innlegg #25.Jeg fant ikke noe opplysninger om b-hypotesen, så spørsmålet om hvem Hans Erhardt Krogh (b~1769) og Elen Christina Schancke er er ubesvart.Jeg har at GFK ble gift med Wilhelmine Alette Kluver (Hilma) i 1867, og fant tre barn, Otto Kjeld Krag, Christiane Frederikke (b1869) og Vega Marie (b1881). Data for dette kommer fra Digitalarkivet...Sophie Emilie Buzzi døde 31-12-1866 i Trondheim, og jeg fant en enestaaende artikkel om hennes far Johannes i en .pdf file ved å bruke Google.De som graver, finner, og det er jo det som gjør genealogy morsomt og spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sophie Emile Buzzi (c1832-1866) ser ut til å ha en eldre halvsøster Magdalene Birgitte Buzzi (1802-1885) som ble g. i Trondhj. Domkirke i 1823 med kjøpmann Ole Christian Strøm (1797-1837). Han nedstammer på morssiden fra offisersfamilien Brun i Orkdal / Trondheim. (Major Frantz Olsen Brun (1671-1733) på Hoff i Orkdal).Hva er linken til artikkelen (.pdf) om Sophie Emilie's far, handelsmann i Trondheim, Johannes Buzzi (1777-1846) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Sophie Emilie's far Johannes Buzzi er beskrevet i documentet på s414. Her finner du sidene 406 til 437 av bokenwww.tfb.no/db/personalhistorie/3_7_20070228_134916.pdfJeg fant barnene Magdalene Bergithe (b1802), Lorine Antonine (b~1810), Stephanus (b1816), og Bernhard Steffane (b1819) med første kone Lorine Anthomine Røe.Med den andre konen, Clara Jonette Evensen (b~1786, d1851) fant jeg barnene Johan Eduard (b1825), Lauritz Anthon (b1830), Sophie Emilie (b1831, d1866), Henriette Marie (b1833), og Johannes Antonie Donato (b1835)...Johannes hadde ti barn med hvær kone, så man kan vel si at livet var Buzzin' i Buzzi hjemmet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.