Gå til innhold
Arkivverket

[#70367] Dommer i underretten, Nedenes amt 1819 - hvilken Thestrup?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

En Thestrup har signert et par ekstraretts-møter i Nedenes amt våren og sommeren 1819. Ut fra rettsreferatene ser det ut til å være han som blir titulert dommer. Hvilken Thestrup kan det ha vært?Sogneprest i Holt, Hans Christian Thestrup (død 1812), hadde tre sønner, men ingen av dem var jurister. Jeg finner ellers ingen som kan passe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Denne Thestrup har signert et forhør i en drapssak på Nes jernverk i Holt 15/5 1819 og et ekstraretts-møte i samme sak på gården Brekka i Austre Moland en måned senere.En av mine litt 'ville' spekulasjoner går på om det er en 'omskolert' utgave av prost Hans Chr. Thestrups eldste sønn - Frants Christian Thestrup - som opptrer her. Han var residerende kapellan i Dypvåg (dvs. i farens prestegjeld). Han ble imidlertid suspendert fra denne stillingen på grunn av en noe 'utagerende livsstil' sommeren 1812 - et par måneder etter at faren (og moren) var død. Han livnærte seg senere bl.a. som lærer, og døde i Christiania i 1824.Claus Pavels skrev følgende om ham 5. juni 1812: Skrækkelige Historier fortaltes mig i Morges om en middelaldrende Præst her i Provstiet, et af de gyseligste Beviser paa moralsk Nedværdigelse, jeg nogensinde har hørt. Han skal have været en talentfuld og, som det syntes, retskaffen Mand; den høist agtværdige Jacob Aall paa Næs bad mig endog engang i Kjøbenhavn at tale hans Sag for Cancelliepræsidenten, og det vilde han vist ikke have gjort, dersom han ikke havde troet ham Anbefaling værdig, men paa nogle Aar er han bleven et saa ryggesløst fordærvet Menneske, at man vanskelig finder hans Lige. Ikke nok med at han er yderst forfalden til Drik; de skjændigste Ukydskheds-historier fortælles som notoriske om ham, og Kronen har han sat paa det alt ved følgende Bedrift: Hans Fader var død og Familien var samlet for at gjøre oekonomisk Aftale. Ved Middagsbordet beklagede Præsten, at der ikke var Viin paa Bordet, hvortil Moderen svarede: 'Vinen er dyr, min Søn, og naar de andre nøies med Øl, kan du ogsaa.' Det gik saa hen til Maaltidets Ende, da han, istedetfor at takke sin Moder for Maden, tog hende i Næsen og bukkede hende ned mod Gulvet, saa at Blodet strømmede ud af den. To Dage efter var hun død. Det skal være bestemt sandt; Aall i Porsgrund, hos hvem jeg skriver dette, bekræfter det.(Kilde: Lenke)Jeg ser jo at sannsynligheten er liten for at det er denne Thestrup jeg etterlyser! Det er imidlertid svært få Thestrup'er å ta av i Agder i det aktuelle tidsrommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er nok to forskjellige personer. Den avskriften av domsavsigelsen du henviser til, er vel ellers på noen punkter litt unøyaktig. Det skal stå Prokurator Frøstrup, så vidt jeg kan se av tingboka for Nedenes. Det er nok ellers korrekt som du skriver, at han var identisk med Bror Brorson Frøstrup - og han var aktor i saken mens den gikk for underretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare for å ha understreket det: Den signaturen jeg har tatt utganspunkt i her, kan nokså tydelig leses som Thestrup (noe fornavn er dessverre ikke med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Thestrup er i høyeste grad et 'juristnavn'. Professor juris og assessor i Høiesterett i København, Christian Thestrup (1689-1750), er muligens et sted å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nettopp. Og han var farbror til sogneprest og prost Hans Christian Thestrup i Holt (og dermed grandonkel til den 'utagerende' kapellanen i Dypvåg) - i hvert fall ifølge den tillenkede slektsoversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har studert signaturen i tingboka for Nedenes på nytt, og jeg er nå nokså overbevist om at Thestrup er en feillesning. Jeg heller nå til at det står Ulstrup - og en aktuell kandidat er da den Jacob Ulstrup som i 1801 var 40 år gammel fullmektig hos sorenskriver Andreas Frederik Finne i Kolbjørnsvik.Det står da også i flere rettsreferater fra 1819 at møtet ble holdt i 'Dommerens Huus i Colbiørnsvig'. Forutsetningen er selvsagt at Jacob Ulstrup fremdeles i 1819 var i live og i virksomhet hos sorensakriveren i Nedenes (som altså hadde tilhold i Kolbjørnsvik på Hisøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Noen har meldt inn til FamilySearch at Jacob Ulstrup døde i 1822 - og ble begravet i 'Younger Drammen' (hva nå det kan være): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

He he... Takk skal du ha! Det ser ut til at han også ved sin død var 'Eedsvoren Fuldmægtig hos Sorenskriver Finne'. Jeg tror dette må være rett mann. Et pussig paradoks i så fall, at han 'druknede i Vildelse'. I saken mot 'Masovnsmorderen' Johannes Larsen 3 år tidligere dreide jo rettsbehandlingen og dommen seg i stor grad om hvorvidt drapet var begått 'i Vildelse'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.