Gå til innhold
Arkivverket

[#70377] Hjelp til tyding av kirkebok for Skjerstad i Nordland 1833-1849


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Hei! Skjerstad Minesterialbok 1833-1849. Det gjelder døbte 1835, nr 64 Hanna Oleana Zachariasdatter født 18.9.1835, døpt 18.10.1835. Jeg trenger hjelp til å tyde hva som står om farens yrke og hva står i anmerkingen om hjemmedøpt. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16633&idx_id=16633&uid=ny&idx_side=-19>LenkeHva er farens yrke når nr 51 Ole Peder blir døpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Tusen takk for svarene Bjørg. Den første er litt værre. Begynner vel med M...? Hva la man i ordet Strandsidder på den tiden?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Fra Wikipedia: Ordet brukes om personer og hushold som ikke disponerer matrikulert jord.Brukes om folk som har hus på en jord de ikke eier og som tilhører en gård. Betaler årlig avgift.Sjekket yrke ved neste barn i 1837. Der sto Husmann. Men dette ser jeg ikke hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ja, enig. Takk for svaret. Når man ser svaret, ser man svaret, om jeg så må si. En noe litt kryptisk setning.'Ægtefolk men tjenende' ..mvh Thorbjørn M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Faren til Hanna Oleana, Zacharias Hansen blir konfirmert 1827 i Vassbotn i Saltdalen. Kan noen hjelpe og tyde hva som står i feltet Dom angaaende Kundskab og Opførsel for nr 1 Zacharias Hansen?Lenkemvh Thorbjørn M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Cat: og Læreb:;meget god Kundskab; god opførsel naar han er under alvorligt Tilsyn, ellers vil han gjerne gjøre smaae Spektakler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.