Gå til innhold
Arkivverket

[#70383] Feil i folketellingssøk?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Det er et tilsynelatende nyttig rullefelt til høyre for søkebegrepet. Det kommer opp etter 1. søk under overskriften Nytt personsøk, og valgene er:Same person som i søk 1 Følgjande person Same hDet viser seg at om jeg velger 'Same h' får jeg opp alle i samme bosetning. eg tenkte dette kanskje betyr 'Samme husholdning'?Jeg antar at 'Følgjande person' er den som ligger på etterfølgende linje etter den man søkte først.Det kunne også vært fint å søke etter hovedpersoner her - de som er merket med 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er godt du har oppdaget denne type nyttige 'hjelpere' vi har i søkene. Legg merke til at vi også har den type valg i hurtigsøkene i folketellingene og andre databaser.Du har forstått det helt rett med samme husholdning, etterfølgende person og samme person. Sistnevnte vil være standard og innebærer den mest vanlige søkingen, at alt tar utgangspunkt i en person. I noen tilfeller har en spredde opplysninger om to personer (ektefeller, far og et barn, ol.) og det er her disse andre valgmulighetene kommer inn, at en kan velge å søke etter noe på en person, og en annen opplysning hos en annen i husholdningen. Oppsettet i folketellingene er stort sett husbond, kone, barn hvor gjerne barna er sortert på alder og odelsgutten er listet først.Hvis du starter søket ditt med å søke fram alle hovedpersoner og søker videre med det som utgangpunkt, så er du kanskje hjulpet et stykke på vei?Tittelen din 'feil i folketellingsøk?' - jeg kan ikke se du påpeker en feil, eller misforstår jeg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg mener det bor flere husholdninger på ett bosted. Da definerer jeg husholdning som en hovedperson merket med et 1-tall og etterfølgende personer frem til neste 1-tall.Ved søk på 'Same h' får jeg ikke tilslag bare innenfor en husholdning, men innenfor bostedet/adressen. Det er dette jeg mener er feil.Hvordan kan jeg søke frem bare hovedpersoner? Det kunne jo være nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Nå forstår jeg, beklager.Ja det er nok vi som har vært litt sleivete med begrepsbruken. Vi har hele tiden tenkt bostedet, ikke husholdning. Vi burde nok endre den til 'same bustad' el.For å søke fram hovedpersonene, hvis vi skal tolke det som dem som får 1-tallet i nytt hushold-feltet, så setter du søket til 'Nytt hushald' 'er lik' '1' i databasen du holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for tipset. Men det virket ikke å søke på 'Nytt hushald' er lik 1 i 1965-tellingen. Men personnr lik 1 gikk bra. Så da er det vel ingen vits å søke på Nytt hushald, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.