Gå til innhold
Arkivverket

[#70386] Laurits Johan Johannessen, f. 1864, emigrerte til USA


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

I bygdebok for Sveio sies det at Laurits Johan utvandret til Amerika. Jeg har ikke klart å finne ham der.Han var født på Apeland nordre i Sveio, Hordaland den 15. juli 1864 og døpt der 24. juli samme år.Hans foreldre var Johannes Larsson Vaage (1842 - 1921) og Serina Jonsdtr. Apeland (1841 - 1926).En yngre bror, Johannes Serinius Johannessen, f. 1874, skal ifølge Sveio bygdebok ha drukna i 1896 under laksefiske i Alaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Interessant spor Arnfrid, selv om alder og navn ikke passer helt. På Roger Fossums sider tror jeg vi finner denne karen igjen etter at han har vær hjemme på besøk i 1914:Navn Lars (Lewis) J.--Turner Født 1862Fødested Haugsgjerd SveenBosted State of So. Dak. Sivil status Gift Sosial status/yrke Kjøbmand Utvandret 20/8.1914 Avreisehavn Bergen Alder 52 Mål Amk. Esterline So. Dak. Linje Norske Amk. Lj. III Årsak til reisen Været på besøk Yrkesønske/Nytt yrke Kjøbmand Billett Nei Avgift Ja Merknad Besøkende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ser ikke ut som om det er 'min' mann da han er født i sept. 1862, istedet for Juli 1864. Her er han i census for 1900:Name: Lewis J Turner Home in 1900: Estelline, Hamlin, South Dakota Age: 37 Birth Date: Sep 1862 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1882 Relationship to head-of-house: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's name: Mattie Marriage Year: 1892 Marital Status: Married Years Married: 8 Residence : Estelline Village & Castlewood Town, Hamlin, South Dakota Occupation: RestaurateurHousehold Members: Name Age Lewis J Turner 37 Mattie Turner 27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Men i census for 1910 er han plutselig bare 45 år og er da igjen en mulig kandidat ........1910 United States Federal CensusName: L J Turner Age in 1910: 45 Estimated Birth Year: abt 1865 Birthplace: Norway Relation to Head-of-house: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Mattie Home in 1910: Estelline Ward 2, Hamlin, South Dakota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1890Household Members: Name Age L J Turner 45 Mattie Turner 39 Laura Anderson 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Men i census for 1920 er han blitt 57 år, og altså litt for gammel ..... vi får vel se om det finnes en Lars Johannessen i den norske Folketellingen for 1865. Jeg har funnet 'min' mann der:Skuledistrikt: Kvalvaag og Braattvedt,Sokn: Sveen, Pr.gj.: Sveen, Gard: DalbakkaJohannes Larss. Huusmand g 24 år Sveen pr.gj.Sirine Johnsdtr. Hans kone g 24 år AugvaldsnæsLaurits J. Johannessen ug 1 år Sveens pr.gj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ser ut som om 1865-tellingen viser at vi nok kan ha med to forskjellige personer å gjøre. MEN, hvorfor brukes det Sveen pr.gj. som hjemsted flere steder (også på Ancestry) hvis mannen er født i Stordøens pr.gj. ?? (Det er mulig kirkeboka for hans fødsel kan gi svaret).Stordøens (pr.gj.) Valestrand (sokn) Haugsgjærd (gard)Johannes Tarals. Husfader Gaardbr. og Selveier g 37Ingeborg Larsd. hans Kone g 35 kTaral Johannes. deres Søn ug 11 mLars Johannes. deres Søn ug 4 mMalene Elisabeth Johannesd. deres Datter ug 6 k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg glemte å nevne at ved besøket i Norge i 1914 står det at han skal besøke sin bror Erik Haugsgjerd, Valevåg.Dermed er det nok helt sikkert at han ikke er den Laurits Johan Johannessen, f. 15. juli 1864 som jeg leter etter.Håper på flere forslag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

På Ellis Island står det at Bendik Valentin skulle til sin bror Peder Apeland i Ratcliffe, IOWA. Altså enda en bror som emigrerte.Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Veldig interessant Roger. Bygdeboka har ikke fått med seg hverken Bendik Valentin eller Peder. Det er kansje denne Peder som det er snakk om:1900 United States Federal Census Name: Peder Johnson Home in 1900: Silver Lake, Worth, Iowa Age: 34 Birth Date: Apr 1866 (finner ham ikke i Sveio kirkebok) Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Male Immigration Year: 1895 Relationship to head-of-house: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's name: Caren Marriage Year: 1896 Marital Status: Married Years Married: 4 Residence : Silver Lake Township, Worth, Iowa Occupation: Stone masonHousehold Members: Name Age Peder Johnson 34 Caren Johnson 34 Alma S Johnson 2 John L Johnson 8/12Har ikke sett noe til broren Laurits Johan i Iowa, men fant denne karen i California1910 United States Federal CensusName: Laurits J Johnsen [Laureto J Johnson] Age in 1910: 45 Estimated Birth Year: abt 1865 Birthplace: Norway Relation to Head-of-house: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwaySpouse's name: Flora (born in California of Portuguese parents)Home in 1910: San Francisco Assembly District 34, San Francisco, California Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1885 (sammen med Bendik Valentin ?)Occupation: Mate (on ship) Household Members: Name AgeLaurits J Johnsen 45 Flora Johnsen 36 Inez Johnsen 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Tror jeg har funnet 'min' Laurits Johan Johannessen Apeland (innlegg 11), fant videre at kona Flora var enke ved census i 1920, så han døde da før det.For ev. interesserte kan opplyses at hans bror Bendik Valentin Johannessen Apeland i 1910 er singel, og bor i Riedel, Chouteau, Montana. I 1920 og 1930 bor han i Colden Valley, Blaine, Montana, har da egen saue-ranch, og forøvrig nedenstående husholdning:1930 Household Members: Name AgeBendik W Apeland 44 Thora O Apeland 44 Serene J Apeland 14 Florence L Apeland 14 Chester S Apeland 12 Benjamin T Nilan 7 Arndt Nilson 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.