Gå til innhold
Arkivverket

[#70389] Svenske Elias Larsson gift med Sofia Andersdatter i Sarborg 1861


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Det ble visst feil med lenken til vielsen. Prøver på nytt. Lenke Det skal være vielse no. 5 på side 188 i Sarpsborg i 1861. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

I rubrikken for brudgommens fødested og oppholdsted står det: Kraakstad og Sarpsborg.Her i lysningsboka står det at han er 21 år gml, konfirmert i 1854 og gikk til nattverd året før her (i Sarpsborg). Kildeinformasjon: Østfold fylke, Sarpsborg, Lysningsprotokoll nr. 1 (1859-1904), Lysninger 1861, side 5. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3459&idx_id=3459&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk Vigdis og Anne. Da lysner det. Kanskje noen der ute har tilgang til Svenske kirkebøker? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Jeg har sett etter han som født i Krokstad forsamling i Gøteborg og Bohus län i årene 1838-1842 uten å finne han.Bjørn har funnet han som innflyttet i 1872 og i folketellingen 1865. Det harmonerer jo dårlig med Annes funn av konfirmasjon i Tune i 1854 ? Eller har jeg misforstått noe ?Jeg antar at det med konfirmasjon og folketelling kan være rett. Når det gjelder innflyttingen så er det litt få opplysninger der til å kunne stadfeste riktigheten ?Har du lett i kirkeboken, for å finne hans innflytting ? Om du finner han der så er det kanskje det som kan gi mest å gå på. Der vil det i allefall trolig fremkomme hvor han kom fra da han kom til Norge, så blir det mulig å følge han i Sverige ut fra det.Om det er riktig at han ble konfirmert her, så kom han muligens flyttende til Norge sammen med sine foreldre ?Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff, unnskyld meg. Det fremkommer jo i innlegg 7 at de flyttet til Tune i 1849, og at det er fremvist attest fra Krogstad fra feb 1848.Skal se om jeg kan finne dem som utflyttet fra Krogstad.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tja , litt usikker her.Den Lars Andersson fra innlegg 7 som kom til Sarpsborg/Tune i 1848, har jeg funnet utflyttet fra Krokstad i 1848. Han kom alene. Jeg tolker ikke alt der, og legger ved kopi her. (genline gid nr 593.33.9100)Hans adresse ved flyttingen var Juthemman i Krokstad. Husforhøret 1846-1850 side 241, gid 593.28.49400 viser flg:Drängen Lars Andersson f 3/7-1819. Det står flg anm: Dömd för hor med hustrun Reb. Olsdotter. Til Sarpsborg i Norge 48.Jeg skal forsøke å gå et husforhør eller 2 bakover og se hva som da fremkommer.Hilsen Anne Lene

bilete7171.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Glemte det, men som dere ser, det er bare han som er registrert på denne flyttingen til Sarpsborg, alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har også funnet Lars i husforhøret 1841-1845 side 245 også her med samme andmerkning. Ikke noe nytt der. Finner han ikke på Jutehemmanet i husforhrøet 1838-1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Anne Lene. Hvis du ser nærmere på innflytting til Tune,står det 'fraskilt hustru Rebekka Olsdatter ,så det er ikke sikkert de reiste sammen til Norge. Men samtidig ser det jo ut som Lars er far til barna.Klarer ikke helt å tyde det som er anmerkninger om barna f. i 1833 og 1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Her har jeg funnet flyttingen fra Fredrikstad til Borge i 1873. Lenke Her står Rebekka Olsdatter som kone til Elias Larsen, samtidig som Sofia Andersdatter står nevnt.?? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, da har jeg funnet noe mer.Tilbake til det husforhør jeg nevnte i innlegg 11, 1846-1850 side 241. Lenger ned på samme siden, plassen Onne finner jeg flg:Andr. Andersson f 3/2-1797. Han ble skilt fra hustrun i 49.hustru Rebecka Olsdotter 26/11-1809Barna: Elias Andreasson 9/11-39Sara Sopia Andreasdotter 4/5-1833Anna Catharina 3/3-35Det står noe anmerkninger her på barna, men det er så smått og tettskrevet at jeg har problemer, men skjønner at det går på hor, navnet Lars Andersson fremkommer også.Anders og Rebecka skilles altså i 49.Fødelsesboken når det gjelder barna Elias og Sara Sophia angir Anders og Rebecka som foreldre, ingen anmerkning rundt det. For Anna Catharina står foreldre som: afskedad soldat Anders Quick og dets hustru Maja Johansdotter.Så Andreas er innført som barnas far, samtidig som vi får inntrykk av at det er Lars som er deres far.Ble vi noe klokere av dette da ?Bjørn . Jeg kan sende deg kopier av husforhøret og evt annet om du vil ha det. Send meg i såfall en mail: alenehagen@hotmail.comHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Har studert litt den lenka (15),og det ser ut som presten har skrevet Rebekka Olsdatter først,men så er det overstrøket og skrevet Sofia Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Anne J og Anne Lene Kan være enig med deg at det kan se sånn ut. Fødseldatoen er i hvert fall Sofia's. Jeg er meget takknemlig for å få kopier av husforhør etc. Mange takk til dere begge for glimrende hjelp. Min mailadresse er b-angela@online.no Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bjørn. Da har jeg nettopp sendt deg kopi av husforhør. Er det noen andre som vil ha det, så si ifra.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.