Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#70393] DNA viser - Den skotske helten Summerled ;'Lord of the Isles' var norskættet

Recommended Posts

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Karin (23) Jeg mener at et av stedene for et av prosjektene var i Setesdal, jeg husker dessverre ikke navnene her og nå, men meningen var å finne steder med antatt begrenset befolknings- utskifting etter vikingtiden. Om de har klart dette, vet jeg ikke noe om..Beklager at jeg dessverre ikke har tid til å ta en søk etter dette akkurat nå, men prøv selv å Google....Mvh Kai

Gjest Arnstein Rønning

25) På spørsmålet om denne stamfaren er felles, kan de vel få bare to svar, riktig eller galt. Får de ikke match, så må de kanskje finne en annen som også mener seg å være etterkommer (farslinja) av denne stamfaren. Da kan det være at to av de tre får match, og den tredje har så en papirjobb å gjøre.Men for all del - jeg er absolutt ingen spesialist på dette, men jeg lærer!

Gjest Karin Romstad

Til 26Hei igjen. Ja, der har de såvidt jeg vet den best bevarte dialekten. Jeg leste forresten et intervju i lokalavisen med en skotsk familie for ca.15 år siden, som fortalte at iht familiesagnet/nedtegnelser kom deres familie fra Kinsarvik i Ullensvang ca år 1000 til Skotland, tror de kalte seg Diakn o.l., og navnet deres skulle ha sin opprinnelse herifra.Mvh Karin

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.