Gå til innhold
Arkivverket

[#70396] Jacob Nielsen fra Horntvedt i Lardal Vestfold.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Til sine tider er ikke alltid kirkebøker og folketellinger helt i tråd men hverandre. Jacob Nielsen giftet seg 23 sept, 1848 i Sandsvær sogn i Buskerud med Grete Sophie Olsdatter. Ved vielsen står der at Jacob er fødd 15/6 1822. Og folketellingen for Sandsvær i Buskerud hvor familien da bor, forteller at Jacob er 40 år og fødd i Laurdal.Ved vielsen nevnes hans far som Niels Halvorsen, og dette kan nok stemme, selv om der finnes to med dette navnet i Lardal i 1801.Men jeg kan ikke finne denne Jacob døpt i Lardal. Spørsmålet er jo om der kan finnes noen bygdebok som kan fortelle meg noe? Er takknemmelig for alle innspill.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er ikke så sikker på at han ble født 15/6 1822. Det står da 15/6 22 aar. Hva som helt menes med det vet jeg ikke sikkert. Kan det bety at han var 22 år den 15/6? Da vil jo han ha blitt født i 1826. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1126&idx_id=1126&uid=ny&idx_side=-230>LenkeHvilken folketelling i Sandsvær er det du refererer til hvor Jacob er 40 år og fødd i Laurdal? Jeg finner Jacob Nielsen på Horntvedt i Laurdal i 1865, og da heter kona Christofersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Berit har nok rett i sin tolkning. Det står også at brudgommen var født på Otterstad, og i kirkeboka for Lardal finnes Jacob Nilsen, født 15/6-1826 på Otterstad, riktignok som sønn av Nils Eriksen (Lenke). Da er vel enten Eriksen eller Halvorsen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk begge to, jeg har egentlig kommet frem til paret sin vielse i Sandsvær 23/9 1848. Hadde jeg kunnet dette med lenke, så skulle jeg slengt det inn.Men jeg beklager en skrivefeil, folketellingen fra 1865 skal være fra Lardal, ikke Sandsvær.Ja, Berit du har rett i din tolkning av at der står 22 år, men som Kristian Hunskaar sier, da må Halvorsen trolig være feil som fars navn. Så det er muligt at presten og klokkeren i Sandsvær har gjort en feil her, for begge har ført hans far sitt navn som Niels Halvorsen.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg glemte en ting Berit, ja der står Christoffersdatter på Sofie i 1865, men jeg anntar hun bør være en Olsdatter, men tvilen ligger jo der, der er et barn Christoffer også nevnt. Jeg har nemmelig brukt datteren Karen Olea fødd 30/5 1851, conf: 7 okt 1866, bosted Svarstad, foreldre Jacob Nilsen og Grethe Sophie Olsdatter Horntvedt. Men jeg tror det må være en skrivefeil dette navnet Christoffersdatter. Eller finnes der andre oppfatninger?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg har jo også tenkt dette Berit, men en finner jo endel rare oppføringer i folketellingene. Min hodepine er: Sønn av Nils Halvorsen eller Niels Ericksen?Selv mener jeg at dåp og konfirmasjons-innførsel er riktige, og det som er ført under vielsen må utelukkes.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS Niels Halvorsen ble gift 17/11 1811 Lardal med Sønnev Jacobsdt. De fikk Jacob i 1814 [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500037079610&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Niels i 1801 Lenke Og dette er vel kona til Niels Erichsen i 1865 på Otterstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Berit, tvilen råder, på hvem jeg skal velge tro? For her finnes to aktuelle kandidater.Det er bare noe som ikke stemmer.Hvorfor har presten i vielsen skrevet Niels Halvorsen som far tro? Men alderen stemmer ikke for Niels Halvorsen sin sønn Jacob. Ja det kan bli noe forrvirrende til sine tider. Har du et råd?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror på Erichsen for han var på Otterstad. Det beste hadde jo vært et skifte etter Niels Halvorsen/kone eller Niels Erichsen/kona.Kanskje du kan finne noe på utflyttet fra Lardal eller innflyttet Sandsvær? Eller så kan du finne dødsfallet til Niels Otterstad, og se alderen hans da (død før 1865).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Niels Erichsen og Kari Olsdatter fikk iflg. FS følgende barn i Svarstad (f.-dpt.): Halvor 4/3-8/3 1821, Gullich 28/2-29/2 1824, Jacob 15/6-2/7 1826, Elen Helene 5/11-27/11 1828 og Halvor 20/10-21/10 1830.Jacob Nielsen og Grete fikk iflg. FS følgende barn i Lardal: Karen Oline 30/5-23/6 1851, Nicoline Emilie 16/8-23/10 1853, Kristofer 16/8-19/9 1858, Hans 15/6-22/7 1860, Jacobine Sophie 8/9-9/11 1862 og Anthon Theodor 3/2-26/3 1865.Det spennende er jo om noen av Jacobs søsken var faddere for Jacobs barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.