Gå til innhold
Arkivverket

[#70400] Anne (Ane) Olsdatter Turi og Anders Mikkelsen Bæhr Kautokeino


Gjest Inger Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

Hei! Jeg søker først og fremst foreldrene til Anders Mikkelsen Bæhr og eventuelt når de er gift og født. Og hvis noen finner besteforeldrene.Når foreldrene til Anne (Ane) Olsdatter Turi, Ole Olsen Turi og Elen Isaksdatter(?) giftet seg, født og eventuelt deres foreldres navn.Vielsen til Anne (Ane) Olsdatter Turi og Anders Mikkelsen Bæhr: side 397, nr 12. Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kautokeino, Karasjok i Kistrand, Ministerialbok nr. 10 (1821-1842), Ekteviede 1839, side 396-397. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9775&idx_id=9775&uid=ny&idx_side=-136>Lenke Permanent bildelenke: LenkeAnna (Ane) døpt: s.170 nr fire, venstre rad: Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kautokeino, Karasjok i Kistrand, Ministerialbok nr. 9 (1805-1821), Fødte og døpte 1821, side 170-171. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei. Ifølge Strømstad og Fors sin utmerkede bok Slekter i Indre Finnmark, er Anders Mikkelsen Bær (29/11 1818- 26/10 1894) sønn av Mikkel Persen Bær( ca.1785- 1818) og Aasele Andersdatter Skind(ca.1782-22/3 1855).Det står mye om hans aner tilbake i tid, så jeg anbefaler deg å skaffe deg boken.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

I debatt nr. 68327 finner du e-mail adressen til Kristian Fors hvor du kan få kjøpt nevnte bok for kr. 150 på 700 sider.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei!Tusen takk for informasjonen om Anders' foreldre. Jeg har nok sett dåpen, men ikke helt skjønt hvem foreldrene var, det er litt vanskelig med kombinasjonen av navnene. Eller er det jo innimellom noen 'kråketær' som jeg har store problemer med å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei igjen Inger.Mikkel Persen Bær døde før sønnen Anders ble døpt og foreldrene ble heller ikke gift. I et notat ført inn i Talvik kirkebok, står det: ' Som barnefader udlagt Mikkel Pedersen Bær, af hvem hun oppgav at være besvangret under Ækteskabs Løfte.'Mikkel var sønn av Per Persen Bær(juli 1754- ca.1816) og Anna Olsdatter Eira.(1762-1805). Hun var datter av Ole Matzsson Eira og Gunna Aslaksdatter Sara.Per Persen Bær var sønn av Per Persson Bær(1717-ca1772) og Anna Mikkelsdatter Bongo(1720-1791), datter av Michel Aslachsson Bongo og Margrete Mortensdatter.Alt dette ifølge ovennevnte bok.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei!Takk o takk igjen! Gikk inn i Talvik kirkebok, fordi jeg reagerte litt på teksten ...hun oppgav at være besvangret under Ækteskabs Løfte.(dette kan tolkes som de er gift.)Jeg leste: ...hun oppgav at være besvangret UDEN Ækteskabs Løfte. Tror kanskje det er mer riktig - eller?? Side 233, nr 2 Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 7 (1813-1821), Fødte og døpte 1819, side 233-234. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9752&idx_id=9752&uid=ny&idx_side=-34>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Barnefaren er død, men hun lot seg 'overtale' da han hadde lovet henne ekteskap (han hadde vel sikkert giftet seg med henne også, hadde han bare overlevd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei. De kunne nok ikke ha vært gift da Anders var uekte barn ved dåpen. Mikkel hadde nok lovt og gifte seg med Aasele men døde desverre før det kom så langt.Tror nok at det står under Ækteskabs Løfte.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Her er en tolkning av dåpsinnførselen til Anders:2. Confirm. Hjemmedaab over: Pigen Aasel Andersd fra Koutokejno, hendes uægte Barn, kaldet: Anders, født 29. Nov. 1818: Fjeldet, som Barnefader udlagt: afgangne Ungkarl Mikkel Pedersen Bær, af hvem hun opgav at være besvangret under Ægteskabs Løfte. Fadd. Karen Andersd Kaafjord, Johanne Eriksd Talvig, Aslach Andersen Fjeldfin, Esaias Olsen Talvig, Simon Mikkelsen Hjemmeluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.