Gå til innhold
Arkivverket

[#70401] Svensk Riksantikvar ber om hjelp med bilet-identifisering av gamle bilete


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Skriv www.tonsasen.no så ser man hva som skjer på Tonsåsen i dag, det gjelder fortsatt helse.Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det hadde jo vore gøy om de hadde klart å funne ut av dette :-))Eg har ikkje peiling, men de klarar det nok :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Har no sett på fleire bilete av kyrkja i Vang, og eg trur du har rett, men det fantes ikkje bilete frå den vinkelen han har teke biletet.Og sidan me er inne på Valdres, så lurte eg på om bilete 5 kan vera frå Golsfjellet?og 6 frå 'andre sida' (ikkje den sida der vegen frå Sogn går) av Strandfjorden?Eg burde kanskje visst dette etter å ha hatt mange sommarar på stølen(sætra) til tanta mi i Veldres (Vestre Slidre), men eg veit ikkje.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg tror at alle disse bildene er fra Valdres.Bilde 1 og 3 tror jeg kan være Ryfoss i Vestre Slidre. [url="http://www.deldet.no/visbilder.php?imageid=21689>http://www.deldet.no/visbilder.php?imageid=21689Bilde 2 er vestover VangsmjøsaBilde 4 er Vang kirke med Grindafjell i bakgrunnenBilde 5 er jeg usikker på, men det kan kanskje være utsikt over Begnadalen fra Bagnskleiva.Bilde 6 er Slidrefjorden nordover mot Ryfoss. Fjellene(Jotunheimen vel?) er de samme som på dette bildet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Bjørg har i hvert fall rett når det gjelder fotografi nr. 1 og 3, dette er Ryfoss i Valdres. Så vidt jeg vet danner elven her grense mellom Vang og Vestre Slidre. Det ligger flere bilder av Ryfoss på nettet, bl.a. ett av den kjente fotografen Knud Knudsen med tittel 'Ryfossen i Valders' (linken er dessverre umulig å kopiere inn, men fotografiet er lett å finne ved søk i Google).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Uff, var det Ryfoss!! :-))Den fossen har eg no stått og sett på fleire gongar!!No har eg laga ei lenke til debatten innpå der du kan senda kommentarane, så kan dei fylgja med sjølv :-))Dette var jo kjempegøy!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg kan jo legge til at tettstedet Ryfoss ligger i Vang kommune. Når det gjelder selve fossen (som stedet er oppkalt etter) er nok Ryfossen den korrekte betegnelsen. I 'Boke um Ryføss' av Sigfred Hovda står det at det i 1917 var to kverner og to sagbruk ved Ryfossen, ellers var det bare skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dersom det skulle vera nokon som ikkje har sett det: Takk for at du tok deg tid til å hjelpe oss å finne svaret på bildegåten vi la ut på ABC Nyheter i går. Saken: Hvor er dette? *Vi fikk inn mange svar. Nesten 200 for for å være litt mer nøyaktig.Riksantikvarieämbetet i Sverige er svært takknemlig for engasjementet ble vist. Det er også vi i ABC Nyheter.Mange så at bildene var fra Vang i Valdres. Det stemmer.Her er dagens sak og svaret på bildegåten: *Vi vet hvor det erTusen takk for all hjelp.Med vennlig hilsen Andreas H. Lunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

OK, da prøver vi igjen.Siden vi hele tiden har holdt oss i Valdres så må da vel bilde 1 være fra Kvamskleiva i Vang. Et nyere bilde finnes her: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Kvamskleiva,_Vang.jpgBilde 3 og 4 tror jeg er tatt fra Tonsåsen, i to forskjellige retninger, og da gjetter jeg på at bilde 2 er tatt på veien over fra Tonsåsen til Bagn. Det siste blir det nok vanskelig å bevise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Etter min oppfatning som utflytta Vallers er bilde 3 muligens fra Tonsåsen mot Reinli. Dersom saken skulle følges opp vil jeg foreslå at tema-eier tar kontakt med avisen Valdres som vel har det største billedarkivet for Valdres-regionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.