Gå til innhold
Arkivverket

[#70402] Staal Pedersen og Marithe Jacobsdatter, Beitstad, N.Trøndelag


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Staal Pedersen Kielset og Marithe Jacobsdatter gifter seg 21-10-1804 i Beitstad, men hvem er er Marithe? Her er flere kandidater og velge i.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16434&idx_id=16434&uid=ny&idx_side=-2>LenkeDe døper en sønn, Jacob, 02-06-1805LenkeEi Marithe Jacobsdatter begraves 01-09-1805, 41 1/2 år gl., kan det være samme Marithe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

I følge FS får dette paret: Jacob døpt Beitstad 2 juni 1805, Anna Kierstina døpt Beitstad 10 mars 1811,Peter døpt Beitstad 16 okt 1814.Så da kan det ikke være din Marithe som begraves i 1805. Synes det ser ut som den Marithe du la inn lenke til er enke.-Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

takk for innspill, jeg hadde ikke andre barn til paret enn Jacob. skal se nærmere på Anna senere, må bare ha litt mat først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen
LenkeEr dette samme paret som døper Anna Kierstina, så er det helt klart ikke hun som dør i 1805. Men klarer noen å tyde gårdsnavn, Schevigen?, og det som står før og etter Anna Kierstina?Tore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Solberg i Beitstad, Ministerialbok nr. 741A03 /1 (1817-1822), Konfirmerte 1820, side 148. Permanent sidelenke: Lenke Her er Jacobs konfirmasjon, og bor på Schevigenget, er det vel det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Nå må jeg rydde opp etter meg, Anna Kierstina er IKKE tvilling. Henrica som står ført under henne er uekte barn født på samme dato av helt andre foreldre.Som helsøsken med Staal Pedersen og Marithe Jacobsdatter har vi da Jacob(1805), Anna Kierstina(1811) og Peter(1814). Bor Schevig(enget)ved alle barnas konfirmasjoner.To Marithe kandidater i passende alder i Beitstaden FT 1801[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011727&gardpostnr=4&personpostnr=68&merk=68#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Permanent sidelenke: Lenke Her er det ei Marthe Jacobsd Reinvold født i aktuelt tidsrom,V. side, v. spalte, men ikke mye knagger å hjelpe seg med her. Forutsatt at hun er født i Beitstaden som FS sier, kan ikke alltid stole på dem.Kanskje noen har ei bygdebok fra området å hjelpe deg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Skal selvfølgelig stå 'med Staal Pedersen og Marithe Jacobsdatter som foreldre' i mitt innlegg nr.10. Går litt fort i svinga her av og til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen
Gjest Hilde Rossing

Vielse 1779 Jacob Eliassen Reinvold og Marithe AnfinsdPermanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16433&idx_id=16433&uid=ny&idx_side=-170>Lenke Døpt 7 okt 1781 Marite Jacobsd ReinvoldPermanent sidelenke: Lenke(Dåpen til Staal på forrige side) Konfirmant 1796 Marithe Jacobsd RensvoldenPermanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk igjen Hilde, Marithe fra Reinvold seiler opp som en meget sterk kandidat.Ønsket nå er om noen sitter med en bygdbok over Beitstad å kunne gjøre et oppslag på Schevigen og muligen bekrefte eller avkrefte dette.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Beitstadboka III s. 60 - Skevikenget under gården Tekset: 'Kjøper av Skevikenget var Stål Pedersen Kjeldset, som var f. i 1780, og i 1804 ble g. m. Marit Jakobsdtr. Tessem, også f. 1780. Barn: 1. Jakob f. 1805, kjent som lærer, ordfører og stortingsmann Jakob Velde. 2. Anne Kjerstina f. 1811, g. 1846 m. Gunnar Sakariassen Kvamseng, f. 1814. 3. Peter, f. 5/8 1814, omtalt Tekset. Stål Skevikenget døde 16/10 1825. Marit Jakobsdtr. døde 26/8 1845.Beitstadboka II s. 321, gården Tessem østre. Her fortelles at Marits foreldre var Jakob Paulsen f. 1737 og Anne Hansdtr. Glasø f. 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk for oppslaget Eldbjørg, da får lete etter den dåpen, for da utelukker det jo hun på Reinvold født i 1781.At Jacob var både ordfører og stortingsmann var også nytt for meg. Jeg hadde han som gårdbruker og lærer.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg klarer ikke å finne Marit døpt i åra 1779 - 1781. Stål ble derimot døpt i november 1780. I boka 'Det gamle Beitstaden' som er ei bok som omhandler samfunnsliv og næringsliv i den gamle Beitstaden kommune, er Jakob Veldes liv og virke omtalt over 15 sider. Her omtales hans mor som Marit Jacobsdtr. Utvik. Det står at Stål og Marit ble konfirmert samtidig i 1795, og det ser en her: Lenke Jakob Velde er min manns tipptippoldefar, men jeg har foreløpig ikke gransket hans forfedre så grundig. Det må jeg kanskje gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Da kan det være henne vi har i FT 1801 på Solberg. Andre lenka i innlegg 10.Stemmer med foreldre og henne i navn og alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Og Beitstadboka II s. 460 forteller at i 1801 bodde familien på husmannsplassen Fætten under prestegården Solberg. De hadde solgt Tessem i 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Kan forresten fortelle at her i huset har vi ei merskums langpipe med sølvlokk, som har tilhørt Jakob Velde. Den fikk han som minnegave fra Ole Richter (seinere norsk statsminister i Stockholm) i 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Ut fra det som står i bygdeboka, skal Marit være født på Tessem. Gårdhandelen foregikk i 1772. Så etter det hadde de gården fra 1772 til 1788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.