Gå til innhold
Arkivverket

[#70403] Samuel Andersson Langeland (Nyutløtræet) 1852 (Samnnager) -1893 (Bergen)


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Han var sønn til Anders Olavsson Langeland (1808) og Kari Pedersdtr Nyutløtræet (1817) Her er familien i ft 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f61243&gardpostnr=519&personpostnr=3129#nedre>LenkeDåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 16 (1851-1859), Fødte og døpte 1852, side 40. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg har lenge lurt på hvor det ble av han og fant han til slutt i Bergen gift med Anna Hansdtr Bjelland : Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 8 (1854-1872), Fødte og døpte 1856, side 29. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Hun var datter til Hans Nilsen Bjelland og Barbru LarsdtrI 1865 bor de på Maalet: LenkeSamuel og Anna giftet seg i Bergen i NK: LenkeDe fikk flere barn:Agnes 1882: Dåp: LenkeCathinca Berthine i 1884: Dåp: LenkeSamuel August i 1885: Dåp: LenkeSigurd i 1887: Dåp: LenkeDagny Amalia i 1889: Dåp: LenkeFT 1891: LenkeAlle barna er i livet da.Samuel dør i 1893: Død: LenkeSå hadde jeg store problemer med å finne familien igjen i 1900. Men det viser seg at de skriver seg for Andersen og mora er gift opp igjen med en svenske Peder Adolf Svenggren ell. Svendgren f ca 1863 i Karlskruna i Sverige:ft 1900: LenkeHer i 1906: LenkeFinner han ikke blant døde i Bergen.I 1900 ser vi at de fleste av barna bor hos moren og stefaren. Men det er og en ny datter Alida som skal være født i 1896. Finner ikke dåpen hennes. Heller ikke har jeg funnet Annas nye ekteskap, har prøvd alle muligheter og undres på om de ble gift hos sorenskriveren.Jeg har ikke funnet Sigurd.Det kan være Anna som dør her i 1948, da ble hun i tilfelle 93 år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her fant jeg en Sigurd Andersen på Ulfnesøya i 1900, hadde jo leita med Samuelsen som etternavn hele tiden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Heisan! Det må jeg si, så får jeg se om det var 'min' Anna som døde da.Finner jo ikke datter hans Alida heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det var riktig Anna som døde i innlegg 1:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 10.6.2009 11:52 (2) 'Hun var født 6. desember 1855 Sunde i Sunnhordland, var enke etter Peder, død ca. 1925 i USA, og hadde tre barn. To fra første ekteskap: Agnes Lovinger, USA mens Kathinka Johannessen var død og hadde etterlatt seg datteren Grace Mafousy, USA. Fra andre ekteskap hadde hun datteren Alida Gloppen, Bergen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Alida er døbt i KK 15/6-1896 døbt 19/8 av foreldre: ugift Stenarbeider Peder Adolf Svenggren bopel Ø. Blegevei 12 født 1864 og Anne Andersen f. Hansen 1854. Foreldre viet 14/10-1900, i 1912 bor de i Bergen- Stølesmuget 1b 2 etg. han er innfl. i 1884 og hun i 1872, da bor også Alide Severine Shvenggren og Samuel August Andersen 15/12-1886 hjemme. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Fint, takk skal du ha. Jeg legger ved lenke til hennes dåp, det tar jo alltid tid å lete: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7125&idx_id=7125&uid=ny&idx_side=-196>LenkeSynest det står de ble vigde i Mariakirken, får se der.N° 40 her, han het Anderson til farsnavn: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Maria, Ministerialbok nr. C 1 (1889-1900), Ekteviede 1900, side 107. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.