Gå til innhold
Arkivverket

[#70404] Drama på isen, to utydlege ord


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Som vi kan sjå av kyrkjeboka for 1855, var det eit drama på isen då Gregorus omkom og ei jente overlevde. Presten har skrive historien i to versjonar, sjå Lenkenr 65: 12 sbtbr. 18. sbtbr. Drengen Gregor Jacobsen 14 HøinæsdalFørst har presten skrive: 'Paa Veien til Vikdal brak Isen under , ???? hun ????, i det han forsøgte at redde et Pigebarn, hvilket lykkedes ham.'Så har han retta til 'Paa Veien til Vikdal brak Isen under ham og et Pigebarn der fulgte med ham ??? hun ???, under Forsøget paa at redde Pigebarnet, hvilket lykkedes ham.'Men så er det altså to ord eg ikkje får med meg, og einkvan med betre fantasi enn meg ser kanskje lett kva det står ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg mener det står 'Paa Veien til Vikdal brast Isen under ham og et Pigebarn, der fulgte med ham, hvorefter han druknet under Forsøget paa at redde Pigebarnet, hvilket lykkedes ham'. Den opprinnelige teksten tror jeg var ''Paa Veien til Vikdal brast Isen under ham, hvorefter han druknet under Forsøget paa at redde en Pige, hvilket lykkedes ham'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Takk for hjelpa!Kyrkjeboknotat er ein eigen litterær sjanger med mykje innhald i få ord, og då gjeld det å ha med seg alle orda, sjølv om dei to orda eg mangla i dette tilfellet ikkje snudde meininga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.