Gå til innhold
Arkivverket

[#70407] Er det noen som kan tyde dødsdatoer og begravelsesdatoer?


Gjest Inger Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

Hei!Jeg får ikke dette til å stemme..Dødsdato 5.april, begravelsesdato??side 162, Nr 11 Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kautokeino, Klokkerbok nr. 1 (1862-1878), Døde og begravede 1868, side 162. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6767&idx_id=6767&uid=ny&idx_side=-114>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDød 27.april 1832, begravelsesdato 8.jan?? side 200, nr 8 Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kautokeino, Karasjok i Kistrand, Ministerialbok nr. 10 (1821-1842), Døde og begravede 1832, side 200-201. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

nr. 11 ble gravlagt 26. desember.Nr. 8 død 27. mai 1831, jordpåkastet 8. januar 1832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

På den første 6te april - 21 Mai På den andre sikter du vel til nr. 9. Jo, den er merkelig - kanskje litt for mye vin i glasset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det var ikke så uvanlig at avdøde ble gravlagt uten prest til stede, og at jordpåkastelse ble utført av presten når det passet slik. Særlig var dette vanlig på steder der presten kom bare enkelte helger i året. At det skulle gå så lang tid før jordpåkastelsen fant sted, er litt spesielt, men det ser ut til å gjelde flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Takk til dere tre. Ser at den ene lenken ble litt rar, men dere fant ut av det likevel. Ingen vin i dag:-)Har ellers sett at det går lang tid mellom dødsfall og jordpåkastelse, men da hvis dødsfall på vinteren og jordpåkastelse på sommeren, aldri motsatt. Ser jo også at det gjelder flere, men unektelig litt rart:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Unnskyld Inger, jeg mente presten. For det jo unektelig litt rart at man blir begravd før man dør (innføring nr. 9: død 27 april 1832 - begravd 8 januar 1832 - Ole Olssen Turi)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Jeg skjønte det etterpå at det var presten du mente, men da var det for sent:-)Jeg mener også det står 27.april, 1832. Kanskje de var plaget av 'skriveleifer' allerede da. Hvis Ole døde i 1831 og presten kom i 1832, da kan det jo gå litt i surr:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.