Gå til innhold
Arkivverket

[#70408] Tydehjelp Gårds-/stedsnavn Hallingdal


Gjest Heidi Austad
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Austad

Minibok Buskerud, Nes fødte/døpte 1703, s. 83 nederst venstre side: Gool: Knud og Margitt ???Skulle gjerne visst gårds-/stedsnavnet!Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dersom du legger ved lenke er det lerre å få hgjelp: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nes, Ministerialbok nr. 1 (1693-1706), Fødte og døpte 1703, side 83. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8540&idx_id=8540&uid=ny&idx_side=-79>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Synest garden begynner med Hoff.. eller HoffDersom du ikke kan lage lenker er det ikke så vanskelig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Takker for svar! Kjellaug: beklager, har ikke lært meg å lage lenke, skal forsøke neste gang jeg skal spørre om noe. Er litt usikker ang navnet, synes det begynner med HE... hvertfall!Ivar: jeg synes også det kan se ut som 'Heffte' eller 'Hestse', men synes det var så rare navn at jeg ville høre med dere ekspertene om det kunne være mulige navn.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dersom det er Heffte finner jeg ingen gard som likner i ft 1801, men dersom det er Hoffte kan det være Hovde i 1801.Det er og en gard som heter Hesla ser jeg.Du får nok til å lage lenker bare du prøver - send til deg selv for å sjekke.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg skal være så ekkel og komme med et forslag til. Jeg tror der står Hestte. Som i f.eks. Hestedokken, Hestetjernet eller Hestedalen som alle ligger i Gol i dag.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Her krevst det nok lokalkunnskap....Men ein observasjon, som låg bak forslaget i (4): Hefte er namnet på eit bruk under Brekke (gnr.36). Faddrane kjem frå Prestegarden (venteleg ein paktar e.likn. - ikkje presten), Trondsgard og Brekke. Prestegarden og Trondsgard er grannegardar til Brekke (m. Hefte). At Hefte ikkje er nemnt i FT1801 (eller matr. 1723) kan godt kome av at bruket/plassen og folket der er rekna med til Brekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Takker alle for innspill. Leter videre for å se om navnet står tydligere et annet sted. Har ihvertfall noe å gå ut fra.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.