Gå til innhold
Arkivverket

[#70409] Leter etter Ole Ellingsen Svardal f. 1859


Gjest Kirsten Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Falch

Alt tyder på at Ole Ellingsen Svardal er min oldefar på min mors side. Han står oppført som far til Thora Margrethe Svardal (min mormor, f. 1886 d. 1914)i kirkebøkene for Sarpsborg 1886. Jeg finner ikke noe verken om Ole eller hans kone (min oldemor) Karen (f.Berentsen Berg?) Ut fra emigrantlistene ser det ut som Ole emigrerte til Amerika 17. juni 1892, mens kone og 3 barn (Thora, David og Einar) ble i Norge. Er det noen som kan hjelpe meg med flere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dåpen til Tora Margrethe - Østfold fylke, Sarpsborg, Ministerialbok nr. 3 (1878-1891), Fødte og døpte 1886, side 61. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2942&idx_id=2942&uid=ny&idx_side=-69>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI 1900 finner jeg Thora, Einar og David Svardal bosatt i Thorvald Meyersgate 62 i Kristiania. De står som uttrådt under trossamfunn. Moren er innført som Karen Aronsen, f. 1860, Sandviken, og det er ut som hun er gift med K. M. Aronsen, f. 1850 i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Falch

Tusen takk for rask tilbakemelding - dette ser ut til å kunne være Karen. Hun skal ha vært fra 'Sandvigen'. Mye tyder på at dette er Sandvika i Bærum og ikke Sandviken i Bergen. Men hva med Ole, hvem var han??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Falch

Det stemmer at Thora emigrerte til Amerika i mai 1909. Skulle hun finne faren sin?? Hun kom tilbake i 1912 og giftet seg med min morfar Haakon Hjalmar Qvistgaard. Min mor, Aase Thora Qvistgaard ble født i januar 1913. Thora døde i januar 1914 av tuberkulose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hei Kirsten!Lenge siden var kolleger nå....-------Jernbanebetjent Ole Andreas Svardal (f. 1859 i Nannestad og konfirmert i Nannestad) og hans hustru Karen Bentsen (f. 1859 i Østre Bærum og konfirmert i Asker), melder seg ut av statskirken 20. mai 1887. Utmeldelsen er registrert i Sarpsborg.Østfold fylke, Sarpsborg, Ministerialbok nr. 3 (1878-1891), Utmeldte av statskirken 1886-1889, side 300. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2942&idx_id=2942&uid=ny&idx_side=-247>Lenke-----Ole Andreas Svardal og kona får sønnen David Ferdinand i Sarpsborg 2. april 1889: Lenke------Ole Andreas Ellingsen er født 13. mai 1859 i Nannestad:Akershus fylke, Nannestad, Ministerialbok nr. I 11 (1850-1859), Fødte og døpte 1859, side 89.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ole Svardal skule reise til Amerika 9. juni 1892, men ... som du ser ....[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=emikra1&gardpostnr=123371&personpostnr=123371#nedre>Lenkeble han 'Anholdt 09.06.1892 og overleveret til Kr.a. byfoged'I stedet blir det avreise 17. juni....Lenke------Hvorfor ble han anholdt, tro?-----Ole Andreas Svardal med familie er ikke å finne i folketellinga 1865 fordi 1457 personer i Nannestad mangler i denne tellinga.-----Elling Pedersen (f. 1824) og kona Thorine (Thomine?) Amundsdatter (f. 1828) får foruten Ole Andreas i 1859, følgende barn som jeg kjenner til....Elise Dorothea, døpt i Nannestad 27. nov 1861. Lenke (Nok død før 1868.)Edvard, døpt i Nannestad 9. apr 1868. Lenke Til USA i 1892: LenkeEliza Dorothea, døpt i Nannestad 9. apr 1868: Lenke Til USA i 1891: LenkeMaren Olava, døpt i Nannestad 14. aug 1870: LenkeLudvig Oscar, døpt i Nannestad 6. feb 1874:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Falch

Her kom det mange interessante opplysninger - og mange brikker faller etterhvert på plass! Noe har vi visst, men så har det stoppet opp. Vet bl.a. at min mormor vokste opp med stefar, men noe annet har ikke vært kjent, bortsett fra at hun var i Amerika fra 1909 -12 og var utdannet sykepleier. Når det gjelder Oles avreise til Amerika, har jeg også sett av emigrasjonslistene at han ble holdt tilbake. Skulle gjerne visst hvorfor, og hva som var bakgrunnen for emigrasjonen. Han hadde jo kone og 3 små barn i Norge.... Dette kan kanskje forklare hvorfor min mormor visstnok aldri fortalte noe særlig om sin bakgrunn/familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.