Gå til innhold
Arkivverket

[#70411] Christian Andersen fra Gudbrandsdalen til Vikna ca. 1790


Gjest Ørjan Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Kvaløy

I juli 1789 ramma ”Storofsen” Gudbrandsdalen, og satte i gang en massiv folkevandring nordover. Wikipedia opplyser at et sted mellom 18-19.000 mennesker flytta nordover. Utvandringa starta allerede samme år. Mange av disse utflytterne endte som kjent opp i Troms; Bardu, Målselv og Øverbygd. En litt mer ukjent del av historien, er kanskje at det også kom et stort antall gudbrandsdøler til Ytre-Namdal, hovedsakelig Nærøy, inklusiv Vikna. Undertegnede har flere aner fra Gudbrandsdalen.Jeg har i mange år leita etter en viss Christian Andersen. Familietradisjonen vet å fortelle at han var gudbrandsdøl. Nå er dette over 200 år siden, og sjansen for feilerindring er relativt stor. Før jeg gyver løs på alle kirkebøkene i Gudbrandsdalen, skal jeg i alle fall gjøre et forsøk på å finne han her på Digitalarkivet.Christian Andersen var født et sted mellom 1756-1760, trolig i Gudbrandsdalen. 1756 viser til hans oppgitte alder ved dødsfallet, 1760 viser til hans oppgitte alder ved FT1801. Rundt 1790 kommer så Christian Andersen til Bondøya i Vikna. Han er da fremdeles ungkar, for allerede i 1792 blir han gift med Sara Olsdatter fra Moritsøya i Nærøy. (Kirkebok for Vikna, Nærøy Bygdebok IV s. 357). Ved vielsen har han adresse Bondøya. Viknaboka opplyser videre at han ble bruker på Bondøya i 1793. Viknaboka nevner ingen ting om hans opphav. Finner ham heller ikke døpt i Vikna eller Nærøy.Familien på Bondøya ser ut til å ha hatt et nært samband med Søråaunet i Nærøy. Sønnen Jørgen Christiansen (f. 1805) blir oppfostret der, og befinner seg også der når han blir konfirmert. Han har også adresse Søråaunet ved vielsen. Senere overtar han bruket Kvaløy på Leka. Videre havner også hans mor, Sara Olsdatter på Søråaunet, på sine eldre dager, og hun dør der den 19.12.1832.Hvilket samband var det mellom Bondøya og Søråaunet? I 1771 dukker det opp en familie på Søråaunet. Deres opphav er, i likhet med familien på Bondøya, totalt ukjent. Navnene deres vekker visse assosiasjoner: De heter Johan Andersen og Elisabet Andersdatter. Johan er født allerede rundt 1736, men kona kan kanskje være en søster av Christian Andersen?Kan Moritsøya gi noen ledetråder? Christian Andersen døde der, trolig hos sin svoger. Senere dukker det opp brukere på Moritsøya både fra Hallingdal og Gudbrandsdal. (Lom). Kanskje en sammenheng.Håper noen hardbarkede slektsgranskere i Gudbrandsdalen sitter med svaret på denne gåten!Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Det er ikkje til mykje hjelp å få veta at eg ikkje har funne noko, men etter ein rask gjennomgang av døypte i Vågå, som også omfatta Sel og Heidal, i tida 1751 - 1764, ser det ut til at Christian Andersen ikkje var frå Vågå i alle fall. Det er innført berre ein Christian som døypt i dette tidsrommet, 30.03.1760, og faren var Hr. Barnholdt. Det er vel lite truleg at det var han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Takkar Jakup. Da stryker vi Vågå fra lista, og da er det vel bare 10-12 prestegjeld igjen. Hvor rammet Storofsen verst? Wikipedia nevner Vågå og Fron. Kanskje Fron er et naturlig valg? Selv har trådstarteren aner fra Ringebu, Lesja og Dovre. Alle var gudbrandsdøler som migrerte nordover til Ytre-Namdal.ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Vi skal kanskje ikke til Gudbrandsdalen, men til et sted lenger sør i Oppland, nemlig Østre-Toten. Etter et søk ved FamiliSearch, dukker det opp hele 5 Christian Andersen født i det aktuelle tidsrommet, men ingen i Gudbrandsdalen.Det sitter kanskje noen slektsgranskere/lokalhistorikere i Østre-Toten som vet mer om disse personene? Finnes det bygdebøker fpr det aktuelle området?De jeg har funnet er:1. Christian Andersen Faarlund, f. 16/5-17562. Christian Andersen Skiol, f. 21/11-17563. Christian Andersen Rosetst, f. 4/12-17574. Christian Andersen Hexum, f. 22/10-17585. Christian Andersen Tollofsrud, f. 28/1-1759Kan svaret ligge her? Jeg har sett på barna til Christian og Sara, med tanke på eventuell oppkalling. Jeg kjenner til 4 barn:1. Ole f. 1793 (oppkalla etter morfar?)2. Elen f. 1797 ?3. Anders f. 1799 (oppkalla etter farfar?)4. Jørgen f. 1805 ?Navnet Jørgen dukker opp hos Christian Andersen Skiol, hans mor heter Marte Jørgensdatter. En mulig kandidat?ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Når man ser på de to på Søråaunet, Elisabet og Johan Andersen, har jeg kommet fram til to mulige kandidater:1. Lisbet Andersdatter Xlien?, f. 14/12-1749, Xlien? Østre-Toten. Dette kan da være en mulig søster av Christian. I såfall en halvsøster, da det oppgis en annen mor. Hva/hvor Xlien befinner seg, aner jeg ikke.2. Joen Andersen, f. 24/9-1730, Vestre Slidre, OpplandØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Klaus Johnsen

HeiChristian Andersen har jeg ført opp som min 3.tippoldefar. Her har vi han i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011751&gardpostnr=118&personpostnr=1723&merk=1723#ovre>LenkeFor flere år siden hadde jeg en etterlysing på no.fritid.slektsforsking. Fikk da opplyst at han står oppført i Viknaboka bind 2 under Bondøy. Der oppgis hans kone å være Sara Olsdatter (ikke Margrethe Ottesdtr som ft 1801 viser).Det er sønnen Andreas som vedkommer meg. Han finner jeg i skifte Myklebostad Tjøtta 1831, død, ugift. Det står riktignok Andreas Christensen, men det er nok riktige Andreas, for som merknad i skiftet står: 'Skal ha sin mor samt en bror og en søster i Nærøe eller Kolvereid og en søster i Lødingen, men navn vides ikke. En bror Ole i Huusvæhr i Alstahaug '.Ole har jeg vært på jakt etter, men han er ikke funnet.Jeg har funnet Andreas døpt i Nærøy/Vikna i 1800, se høyre side 'Døpt Andreas, Par: Christian og Sara Bondøen int'. LenkeBarn av Andreas Christiansen:1:Sønnen Christian Andreassen slo seg ned i Troms, finner han på Tranøy i 1865 og 1875, her i 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.