Gå til innhold
Arkivverket

[#70416] Hjelp til tydning født Levanger 1851


Gjest Elsa Waagenes Udbjørg
 Del

Recommended Posts

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

I Misterialbok for fødte og døpte i Levanger 1836-1855 finner jeg sønnen til min tippoldefar (Carl Aas) som nr. 3 på siden: Carl Gustav, f. 4. desember 1851, døpt 15. feb. 1852. Hva står under navnet hans, hvorfor er det strøket, og så er det skrevet 'død'. Lenke Er det mulig av dette å vite når han døde? Jeg har gransket dødsregistre helt frem til Carl Gustav nr. ble født 27. jan 1854, men fant ikke annet enn det som står under fødsel/dåp.Var det vanlig å ikke registrere dødsfall hvis barn døde ved fødsel eller veldig tidlig? Jeg er spesielt interessert i dette, siden vi visste ingenting om denne første Carl Gustav, og jeg har likeledes funnet en ukjent (for oss) bror av min bestemor, som døde bare noen måneder gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ser ut som det mangler ei side i kirkeboka,det går rett fra s.33-335 slik at mannkjønn som døde mellom juli 1851-nov.1852 er borte. Vil tro at denne Carl Gustav døde like etter dåpen i 1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Elsa!Eg trur der står Sk. Jæg[er] Esc[adron] som er nemninga til den militære eininga han var tiltenkt. Andre ser du er innrullert i Yt. Infanteri Compagni eller Søetaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Har du funnet familien i FT 1865? Det er en Carl Gustav Carlsen Aas,gjetergutt, i Levanger landdestrikt i 1865,alderen er 11 år ,men har erfart at det kan variere flere år i begge retninger. Mvh.Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Fant den første Carl Gustav registrert i kirkeboka,side 334 kommer etter 342 (har aldri sett det før) :Han døde i juli 1852 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

Til Mette: Takk, og ja, jeg har funnet gjetergutten. Familien bodde i Trh. i 1875, så jeg rotet en del før jeg fant gutten boende hos sin tante opp i Skogn. I 1875 er han snekkerlærling i Trh.Til Gunnar: Det må jeg si var tidlig innrullering. Var det slik i hele landet på den tiden?Til Anne: Takk for løsningen og lenken til Dødsregistret. Jeg ser at det står noe under navnet der også (... at indføre paa ....) Klarer du å tyde det?Til alle: Takk for hurtig svar, og tilføyelse av interessante detaljer. Digitalarkivet har virkelig fantastiske medarbeidere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.