Gå til innhold
Arkivverket

[#70419] Olga Marie Hansen, f. 1892 på Øvre Eiker - til USA i 1913.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Olga Marie Hansen emigrerte i oktober 1913 med 'Kristianiafjord'. Iflg listene på Ellis Island (ankomst 20.10.1913) skulle hun til Milwaukee, WI.Kan noen med tilgang til folketellingene i 1920 og 1930 (regner med at hun virkelig bosatte seg i Milwaukee) hjelpe med å finne henne der? Iflg opplysningene jeg har giftet hun seg i USA og fikk mange barn, men ingen som lever nå husker noe mer enn det.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg finner henne ikke hverken i Ellis Island eller i Ancestry Immigration-basen. Kan du gi nærmere opplysninger om hvilket navn hun finnes under i Ellis-basen var det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Joda, hun kalles Olga Hansen ved ankomst Ellis Island. Ser ut som om endesatasjonen er Milwaukee, men litt motstridende fordi det sies at hun skal til vennen Axel Knudsen i Boston.. samme person som foregående innførsel har oppgitt som venn. Mulig feil innførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Olgas far, Otto Hansen, dør i 1916. Da sier dødsfallsprotokollen at datteren Olga er i Amerika. Olgas mor, Karoline dør etter 1916, men jeg finner henne ikke i dødsfallsprotokollen for Haug, Øvre Eiker fram til 1946.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Skal vi prøve en kandidat ?1930 United States Federal Census Name: Olga M Jacobson Home in 1930: Janesville, Rock, Wisconsin Age: 38 Estimated Birth Year: abt 1892 Relation to Head-of-house: Wife Spouse's name: Otto Race: White Age at first marriage: 23 Parents' birthplace: Norway Household Members: Name AgeOtto Jacobson 44 Olga M Jacobson 38 Vernon T Jacobson 13 Helma C Jacobson 10 Gordon C Jacobson 8 Mildred R Jacobson 5 Alice M Jacobson 3 Elsie M Jacobson 1 3/12Her er de samme i 1920 census1920 United States Federal CensusName: Olga M Gacobson Home in 1920: Janesville Ward 1, Rock, Wisconsin Age: 28 years Estimated Birth Year: abt 1892 Birthplace: Norway Relation to Head-of-house: Wife Spouse's name: Albert Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1912 Able to read: Yes Able to Write: Yes Household Members: Name AgeAlbert Gacobson 34 Olga M Gacobson 28 Vernon P Gacobson 3 6/12 Thelma K Gacobson 8/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det dør imidlertid en Olga Jacobson i Rock, Wisconsin og hun var født 17 sept. 1891, det er vel da antagelig kona til Otto Jacobson fra Rock, Wisconsin. Så da er ovennevnte kandidat uaktuell.Social Security Death Index Name: Olga Jacobson SSN: 390-16-8587 Last Residence: 53511 Beloit, Rock, Wisconsin, United States of America Born: 17 Sep 1891 Died: Dec 1982 State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for innspillet, Kurt!Det er absolutt en kandidat å holde fast ved! Som sagt mangler jeg akkurat den essensielle opplysningen som umiddlebart kunne slå fast om det er den riktige Olga. Jeg har snakket med en slektning av Olga (hennes mor var Olgas kusine) idag, men hun kunne bare huske episoder, men dessverre ingen navn. Hverken for- eller etternavn. (Olga og flere av barna var i Norge rett før WW2).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Den siste opplysningen om Norges-besøk kan være nyttig, f.eks. skulle de da kunne gjenfinnes i Ancestry-immigrasjonsbasen.Jeg har søkt litt der, men skulle gjerne hatt litt nærmere tidsangivelse, ev. hvem de besøkte i Norge, fornavn og/eller etternavn på noen av barna som var med på reisen, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Som nevnt husker den personen jeg snakket med ikke navn på noen av barna eller hva Olgas og barnas etternavn var.Ut ifra hva som ble sagt, vil jeg imidlertid tro at besøket kan ha skjedd sånn ca. 1936 og at de i utgangspunktet besøkte Olgas mor og søsken på Hokksund, Øvre Eiker (mor: Karoline Hansen, søsken: f.eks søster Hilda Fossum og bror Johan Hansen).En episode som jeg fikk referert og som kanskje plasserer besøket sånn rundt 1936 var at en sønn (f.1920) til nevnte Hilda Fossum ble vilt forelsket i en av Olgas døtre (de ble ikke gift).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.