Gå til innhold
Arkivverket

[#70421] Tydehjelp -August Johannessen født i Våler Østsfold 1858


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

August født 25. juli Lenke uægte ved dåpen i Våler. Iden forbindelse er det skrevet en del som jeg ikke klarer å lese/tyde. Håper noen kan bistå. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk Per, men jeg tror ikke vi snakker om samme dåp. Jeg har problemer med å få til lenken nå, men det er dåp no. 69 den 5. september 1858 i Våler-Østfold. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Det var ikke den rette August jeg så på (lenka di virket ikke).Lenke Denne August er ektefødt.Opgivet af Hsmd Ole Larsen Vartvetpl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Er det denne dåpen du mener hvor barnefaren først er oppgitt å hete Jens Olsen, men senere oppgitt av moren 4/1 1859 at det er Johannes Olsen som er barnefar? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Ja det stemmer Anne. Jeg klarte ikke lese det. Hun giftet seg imidlertid med Johannes Olsen i Onsø. Takk skal du ha. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Jeg var litt kjapp med å si at hun giftet seg i Onsø. Det som er helt sikkert er at August ble konfirmert i Onsø 12. oktober 1873. Jeg har forsøkt å finne August i FT 1865 uten å lykkes. Ei heller har jeg funnet Gunild Svendsdatter og Johannes Olsen. Trenger hjelp til dette for å komme videre med anene til August og foreldrene. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Spørsmål om noen kan gjøre oppslag i Våler gårdshistorier/bygdebok. Ser av dåpen til Johannes at både Gunild og Johannes har tilhold på Kirkerød plads. Videre at fler av fadderne kommer fra Vastvedt. Sansynlig at Gunild eller Johannes kan komme fra en av de plassene? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Ved dåpen til August står det at der hennes andre leiermål. Her er hennes første tror jeg nr 69 Ole Peter døpt 27/9 1853 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=463&idx_id=463&uid=ny&idx_side=-93>LenkeHer er også Johan Svendsen fadder.I ft 1865 bor det en August Johannesen hos ekteparet Johan Svendsen og Ingeborg Jacobsen Lenke Det står deres sønn, men jeg kan ikke finne at de får noen August. De gifter seg 11/11 1856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Jeg tror du har rett Anne. Ser ut som om Johan har tatt over ansvaret for August. Har forsøkt å finne Gunhild, men sporløst borte. Mange takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Jeg så denne, men hun er jo født i Svindal og ikke Våler? Ellers så stemmer det jo ganske bra. Men de var kanskje ikke alltid så nøye på det? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Nå går det fort i svingene her. Ser at hun kommer fra Råde og Onsø og det forklarer kanskje at August ble konfirmert i Onsø i 1873. Jeg får følge flyttelistene bakover. Igjen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Bjørn - Gunilds foreldre:Svend Jacobsen (Søbye)og Helle Olsdatter (Hellegård plads).Vielse 30 okt 1825 Våler.Etter alder ved vielse,bør han være født ca 1799.Helle ca 1804. Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Ved dåpen til August står farens navn Johannes Olsen Kirkerødplass. se på denne innflyttingene nr 41 av en Johannes Olsen som bor på Kirkerødplassen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Anne: Det ble noe feil med lenken i ditt innlegg. Kan du prøve på nytt eller oppgi hvilket år og side det gjelder. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk Anne. Nå virket det bra. En god kandidat. Kan man lese/tyde utfra denne hvor han er født? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Det er riktig Anne. Har nå funnet hans utflytting fra skiptvedt 1855 og hans konfirmasjon i Skiptvet i 1844. Det jeg ikke har funnet er dåpen hans, selv om den er oppgitt til 2.10.1828. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Fant dåpen til Johannes til sist. Han er født på Morthoug i Varteig, Tune i 1828. Sønn av Ole Jensen og Olia Olsdtr. Takk for hjelpen til dere alle. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.